[fysica] wetten van kirchoff

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

[fysica] wetten van kirchoff

In de bijlage zit een foto van mijn cursus Elektronica. Deze materie is voor mij alweer een héle tijd geleden, dus een beetje hulp is altijd welkom.

Bekijk figuur 1-6b. De spanningsval over R1 en R2 is dezelfde. De vragen:

1) Waarom valt over beide weerstanden dezelfde spanning?

2) Hoe toon je dit aan mbv de wetten van Kirchoff?

3) Waar zit de bronspanning ergens? (op fig 1-6a is dat duidelijk, maar niet op fig 1-6b)

Op vraag 2) dacht ik iets gevonden te hebben door bijvoorbeeld de lus te gebruiken die ik gemarkeerd heb op figuur 1-6b. Maar hoe zit dat dan precies met de stromen i1 en i2? Moet ik hen blijven gebruiken, of moet ik gewoon één stroom door die 'aparte' lus laten lopen?

Bedankt![attachment=3205:Foto__s_0018.jpg]
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] wetten van kirchoff

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [fysica] wetten van kirchoff

Sorry daarvoor.. Dat zou ik ondertussen eigenlijk moeten weten :$
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 2.746

Re: [fysica] wetten van kirchoff

raintjah schreef:Bekijk figuur 1-6b. De spanningsval over R1 en R2 is dezelfde. De vragen:

1) Waarom valt over beide weerstanden dezelfde spanning?

2) Hoe toon je dit aan mbv de wetten van Kirchoff?

3) Waar zit de bronspanning ergens? (op fig 1-6a is dat duidelijk, maar niet op fig 1-6b)
1) Pas de spanningswet van kirchhof toe op de rechter kleine lus.

2) zie hierboven

3) de bronspanning weet je niet direct, want die is afhankelijk van de aangelegde weerstand, van een stroombron weet je wel de geleverde stroom (constant). Hier geldt echter de wet van Ohm, zoek dus de totale weerstand van de last en je vindt de bronspanning (die dus niet constant is, maar afhankelijk van de last)

misschien is het gewild antwoord op 1) "omdat de weerstanden parallel staan"

Het is maar wat je ziet als oorzaak en gevolg. Een andere verklaring kan ook het bewijs van de Spanningswet van Kirchhof zijn.

Reageer