Snoepen & maat houden?

Moderator: Rhiannon

Reageer

Snoepen & maat houden?

In opvoedkundige discussies over snoep wordt vaak aangehaald dat het juist belangrijk is om kinderen 'af en toe' een snoepje te geven. Hierdoor zouden ze beter maat kunnen houden wanneer ze zelf de verantwoordelijkheid (gaan) dragen over hun eigen eetgedrag. Vaak wordt dit argument bijgestaan met een frase als 'dat is uitgebreid wetenschappelijk bewezen'.

Hoewel ik de gedachtegang kan volgen, wordt ik juist benieuwd naar die onderzoeken. Uiteraard vroeg ik eerst aan degene die dit stelde waar zo'n onderzoek te vinden is. Dit leverde echter niets op. Ook googlen (ik weet ook niet goed hoe ik het naar het engels moet vertalen) en de zoekfunctie van dit forum hielpen me niet verder.

Uiteraard vind ik het ook interessant wat de gedachtegangen op dit forum over de stelling is. En wat is dan 'af en toe'. Dit is me te vaag. Is dat elke dag 1 snoepje, elke maand of alleen op feestjes?

EDIT: Ik veronderstel dat het antwoord op mijn vraag psychologisch van aard is, vandaag dit subforum. Mocht het toch fout staan, dan sorry!

Berichten: 39

Re: Snoepen & maat houden?

Vaak wordt dit argument bijgestaan met een frase als 'dat is uitgebreid wetenschappelijk bewezen'.
Tja, deze zin wordt dan ook uitgebreid misbruikt...

Gezien het menselijk ras duizenden jaren heeft bestaan zonder snoep, lijkt mij snoep zeker niet noodzakelijk voor de opvoeding van je kind. Een snelle zoektocht door de medische literatuur heeft mij ook niet slimmer gemaakt...
En wat is dan 'af en toe'. Dit is me te vaag. Is dat elke dag 1 snoepje, elke maand of alleen op feestjes?
Hoe vaak eet of drink je zelf iets enkel en alleen omdat je het lekker vindt? Ik denk dat het vooral gaat om consequentie, zelf bourgondisch leven en je kinderen op droog brood en water opvoeden zal zich op een dag wreken (denk ik, bij gebrek aan wetenschappelijk bewijs).

Re: Snoepen & maat houden?

Kortom, het lijkt geen enkele wetenschappelijke onderbouwing te hebben.

Overigens lijkt me niet dat je duizende jaren zonder te snoepen als voorbeeld kan stellen dat het nu ook niet nodig zou zijn. In deze maatschappij is men immers omringt met snoepprikkels en dat was 200 jaar terug anders. Er staan zelfs snoepautomaten op scholen.

Ik wil het trouwens niet tot opvoedvraag bombarderen. Dus om het te veralgemeniseren: als mén nooit blootgesteld is aan bepaalde prikkels en dan vanaf een bepaald punt wel, is men er dan extra gevoelig voor?

Reageer