Erfelijkheid: eigenschappen overgebracht van opa naar zoon?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Erfelijkheid: eigenschappen overgebracht van opa naar zoon?

Ik heb weleens gelezen dat de over te erven eigenschappen worden geselecteerd uit de "strengen" van vier mensen, namelijk de 4 grootouders.

Maar dan hoef ik dus niet een eigenschap van mijn vader of noeder te hebben. En dan zou het mogelijk zijn 2 families voort te planten in 1 en dezelfde opvolging: ABABAB enzovoort.

Dus er moet iets mis zijn met wat ik heb gelezen. Wie helpt me uit de droom? Ik lees natuurlijk de verkeerde boeken....

Re: Erfelijkheid: eigenschappen overgebracht van opa naar zoon?

hallo,

genetica... fijn :wink:

Soms zijn er bepaalde kenmerken (ziekten) die bij de grootouders voorkomen en bij de volgende generatie komt dit kenmerk niet tot uiting maar is de moeder draagster (man kan nooit draagster zijn van een ziekte) en de generatie daarop komt het kenmerk dan weer tot uiting...

bedoel je dit?

Re: Erfelijkheid: eigenschappen overgebracht van opa naar zoon?

waarom zou een man geen drager kunnen zijn van een ziekte? een man kan wel drager zijn als de mutatie zich niet voordoet op de geslachtschromosomen maar wel op 1 van de andere 23 .... als een man een recessieve aandoening draagt op pakweg 1 allel van het CFTR gen zal hij geen mucoviscidose krijgen. heeft de vrouw dit ook, zit de kans er in dat een nakomeling muco zal hebben.... dus jouw uitleg geldt alleen voor geslachtschromosoom gerelateerde aandoeningen.

Berichten: 97

Re: Erfelijkheid: eigenschappen overgebracht van opa naar zoon?

Waarom zou er geen aandoening op het mannelijke geslachtschromosoom kunnen zitten?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Erfelijkheid: eigenschappen overgebracht van opa naar zoon?

Omdat het y- chromosoom simpelweg bijna geen informatie bevat. Hier liggen gewoon geen ziektes op (geen die nu bekend zijn iig)
"Meep meep meep." Beaker

Re: Erfelijkheid: eigenschappen overgebracht van opa naar zoon?

Jamaar ik bedoel het meer principieel.

Stel: ik moet inmekaar worden gezet en ik beschrijf als amateur hoe dat bij mij gebeurt:

Mijn moeder heeft de spiraalstrengen van haar vader en haar meoder in voorraad. Bij mijn vader idem: dus ik kan mezelf dmv selectie- enzymen gaan coderen : Ik begin bovenaan. Ik laat de selectieenzymen uit 4 digits kiezen± de eerste plek van 4 afzonderlijke strengen. De enzymen kiezen dus telkens een van de 4 digits uit . En als ik onderaan de 4 spiralen ben uitgekomen, hebben de eiwitten mij gecreeerd.

Nou dan komt mijn probleem/ ik heb te maken gehad met mijn 4 grootouders en niet met mijn ouders. Terwijl dseie het toch met alkaar deden. Hebik pech. Dus ik kan niet echt iets van mijn ouders hebben. dus mijn ouders kunnen net zo goed van een ander geslacht zijn. want zij hebben het ook niet van hun ouders. Dan kan je dus families ABAB enz hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Erfelijkheid: eigenschappen overgebracht van opa naar zoon?

Ik kan geen wijs worden uit je post 'gast' zou je dit nog een keer willen uitleggen. (kruisingsschema oid)
"Meep meep meep." Beaker

Re: Erfelijkheid: eigenschappen overgebracht van opa naar zoon?

Omdat het y- chromosoom simpelweg bijna geen informatie bevat. Hier liggen gewoon geen ziektes op (geen die nu bekend zijn iig)
Ok :shock:

Maar je kan wel een ziekte van je vader erfen via zijn andere geslachtchromosoom, de X -chromosoom.

Maar dat is niet het mannelijke geslachtschromosoom :wink:

Berichten: 97

Re: Erfelijkheid: eigenschappen overgebracht van opa naar zoon?

Wouter_Masselink schreef:Omdat het y- chromosoom simpelweg bijna geen informatie bevat. Hier liggen gewoon geen ziektes op (geen die nu bekend zijn iig)
Ok :shock:

Maar je kan wel een ziekte van je vader erfen via zijn andere geslachtchromosoom, de X -chromosoom.

Maar dat is niet het mannelijke geslachtschromosoom :wink:
Dit was ik , was vergeten in te loggen ;)

Wat betreft het krijgen van het ziekte van je opa _> klein jongen zit het zo.

hoofletter = dominant

kleine letter = rececief en de aandoening

met dd heb je de aandoening

dd( is opa en heeft dus de aandoening) met DD

kinderen hebben altijd dD en kunnen de aandoening niet hebben!

dD met een vrouw met dD

kinderen hebbe dd / dD of DD

de kinderen met dd hebben de aandoening die de opa ook had.

Beetje eenvoudig voorgesteld zo , maar dat maakt niej uit.

Berichten: 27

Re: Erfelijkheid: eigenschappen overgebracht van opa naar zoon?

het makkelijkste is dit voor te stellen in bloedgroepen.

Je pa is bijvoorbeeld A

je ma is bijvoorbeeld B

jij, als zoon hebt 0

vroeger zouden ze gezegd hebben dat je van de melkman was....

Maar...

Opa moeder: A0

Oma moeder: AB

Opa vader: AB

Oma vader: A0

Stel dan dat je vader de A van opa en de 0 van oma krijgt

Stel dan dat je moeder de B van oma krijgt en de 0 van opa

Vader is dan : A0

Moeder is dan: B0

jij kan dan 00 krijgen..... geen melkman

Berichten: 27

Re: Erfelijkheid: eigenschappen overgebracht van opa naar zoon?

Wouter_Masselink schreef:Omdat het y- chromosoom simpelweg bijna geen informatie bevat. Hier liggen gewoon geen ziektes op (geen die nu bekend zijn iig)
Ok :shock:

Maar je kan wel een ziekte van je vader erfen via zijn andere geslachtchromosoom, de X -chromosoom.

Maar dat is niet het mannelijke geslachtschromosoom :wink:
Een defect gen op een X-chromosoom van de vrouw kan serieuze gevolgen hebben voor jongens die geen 2de X-chromosoom hebben om dit defect te compenseren. (Deuchenne)

Dus mannelijke geslachtschromosomen hebben op een indirecte manier ook invloed

Berichten: 2

Re: Erfelijkheid: eigenschappen overgebracht van opa naar zoon?

Goed. Ik probeer het nog eens uit te leggen.

Mijn ouders willen een kind. Dat wordt ik dan. Maar wat dragen mijn ouder s aan om mij te vormen: niet iets van henzelf. Nee, wat ze als bagage - volgens dat boek dan - hebben zijn alleen de chromosomen-strengen van die 4 grootouders van mij . Ik pik niks op van mijn ouders, nee, ik pik wat op van mijn grootouders, want de selektie-enzymen die de strengen langslopen en mijn eigen strengen gaan samenstellen vinden niks wat hen iets over mijn ouders zegt. Ze vinden alleen de strengen namelijk van mijn 4 grootouders.

Dus het kind dat ik ben "ziet" alleen zijn grootouders. En mijn kinderen zullen allleen mijn ouders zien. In datgene wat ik aan de selectie- enzymen aanbied zitten slechts de strengen van mijn ouders. En bij mijn vrouw die van haar ouders.

Dus mijn kinderen kunnen niks van mij hebben. Maar hebben wel alle keus wat mijn eigen ouders betreft. Zo zie je een ABABAB - schema, als je de generaties achrter elkaar plaatst Waarbij A dus nooit iets van B kan overnemen. Want het kind ziet niks van zijn ouders. Wel wat van zijn grootouders. Iets van zichzelf dragen ouders nooit bij in mijn kennispakket over genetica.

Ikzelf heb zaken van mijn grootouders voor het grijpen en mijn kinderen hebben die weer niet beschikbaar. Daarvan weer de kinderen weer wel.

In mijn vast en zeker onvolledig beeld kunnen A en B desnoods twee qua erfelijke eigenschappen volkomen aan elkaar vreemde geslachten zijn. Want de elkaar opvolgende generaties grijpen telkens twee stappen terug: naar de grootouders van de generatie waar ze in zitten. Dus van 1 generatiestap terug kan je niks oevrnemen. want iedeeen draagt aan de ei- of de zaadcel slechts dingen bij van zijn of haar ouders: 2 kompleten strengen om de selectie- enzymen aan het werk te zetten. Niet zijn of haar eigen strengstructuur.

Het gaat dus om de wijze van samenstellen van de chromosomenstrengen in de eicel en in de zaadcel. En die strengen bepalen wie ik wordt. Dat lees ik in dat boek.

Begrijp je het onvolledige van mijn kennispakket? Het moet anders in elkaar steken. Maar hoe zit het dan wel? Het wordt tijd voor een boek over

de menselijke genetica dat voor rijtjeshuismensen heel goed te volgen is.

Het begint te snel over allellen en over dingen als "selecteren voor". Insiders- kreten dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Erfelijkheid: eigenschappen overgebracht van opa naar zoon?

Tsja, het blijft een wat vaag verhaal voor mij, zoals je het uitlegt. Eigenschappen kunnen inderdaad een generatie overslaan, zoals al genoemd is. Daarbij erf je van je ouders eigenschappen die niet tot uitdrukking kwamen bij je ouders, maar wel bij je grootouders. Maar dat is lang niet altijd zo en het geldt ook zeker niet voor alle eigenschappen. De meeste eigenschappen krijg je gewoon van je ouders (d.w.z., de eigenschap kwam ook bij hen tot uitdrukking). Maar als je inderdaad te moeilijke boeken leest dan is het logisch dat je bepaalde zaken verkeerd interpreteert of niet goed snapt. Er zullen ongetwijfeld wel eenvoudigere boeken zijn over genetica, het is tenslotte een veelbesproken onderwerp. Kijk eens in een uitgebreide bibliotheek of universiteitsbibliotheek.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Re: Erfelijkheid: eigenschappen overgebracht van opa naar zoon?

Anonymous schreef:
Wouter_Masselink schreef:Omdat het y- chromosoom simpelweg bijna geen informatie bevat. Hier liggen gewoon geen ziektes op (geen die nu bekend zijn iig)
Ok ;)

Maar je kan wel een ziekte van je vader erfen via zijn andere geslachtchromosoom, de X -chromosoom.

Maar dat is niet het mannelijke geslachtschromosoom :wink:
Een defect gen op een X-chromosoom van de vrouw kan serieuze gevolgen hebben voor jongens die geen 2de X-chromosoom hebben om dit defect te compenseren. (Deuchenne)

Dus mannelijke geslachtschromosomen hebben op een indirecte manier ook invloed
klopt :shock:

Ik moest alleen lachen om deze zin voor jongens die geen 2de X-chromosoom hebben. :?:

Maarja er zijn jongens die XXY hebben , hoe is het gevolg dan.

En hoe zit het met vrouwen die XXX hebben of nog meer Xen , hoe zit het dan met overerving en dergelijke. :?:

Re: Erfelijkheid: eigenschappen overgebracht van opa naar zoon?

Mannen met XXY hebben een mannelijk uiterlijk maar met veel vrouwelijke eigenschappen. (nagenoeg incomplete geslachtsorganen, vrouwelijke spierbouw, geen 'baard in de keel' enz.)

XXY mannen zullen dus wel het X-chromosoom defect complementeren, dus zullen daarvan niet ziek worden...

Reageer