[scheikunde] vraagjes organische chemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 19

vraagjes organische chemie

Vandaag zou ik mijn vragen mogen stellen aan de leraar voor de herkansing van morgen, maar hij is helaas ziek :P

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen:

1.)

....H

....|

H-C-C=O

....| |

...H OH

Hij is een beetje krom, maar is dit de juiste structuurformule van ethaanzuur, of van methaanzuur? telt die C van de COOH dus wel of niet mee bij de naamgeving?

2.) Een ester maak je door een carbonzuur of alkaanzuur met een alcohol of alkaan te laten reageren. Je haalt er dan een H2O tje uit. Maar hoe zit dat met een di-ester, of tri-ester? Worden er dan 2H2O of 3H2O uitgehaald?

3.)Je hebt ethaandizuur, en butaanzuur. Ethaandizuur kan toch gewoon meer H-bruggen vormen van butaanzuur? En daarom heeft hij een hoger sublimatiepunt en kan hij beter oplossin in water? Of kan er bij ethaandizuur beter H-bruggen IN het molecuul gebouwd worden?

4.)Klopt het dat bij een oxidatie eerste een -OH uitgang verandert in een =O uitgang, en bij eventuele verdere oxidatie komt er een O bij?

5.)Als propanol met waterstof reageerd, dan zeggen ze in het antwoordenboek dat het zo is:

........H

........|

H3C- C - CH3 + H2 -> H3C-CH2-CH2-OH

.........|

.......OH

Maar er komt geen H2 aan dat rechtermolecuul, aan allebei de kanten van de pijl staan 8H, dat klopt dan toch niet? Wat zou het moeten zijn?

6.)Hoe zit het met de nummering bij:

-..........CH3

...............|

H3C-CH2-C-CH3

...............|

.............CH3

In een opdracht komt er namelijk Cl-Cl bij, en dan moet je kijken hoeveel producten er kunnen ontstaan,

toen had ik dit gemaakt:

.............CZ3

...............|

X3C-CY2-C-CZ3

...............|

............CZ3

Er kunnen dus 3 producten uitkomen, maar wat is de naamgeving als er aan de X, de Y of de Z een Cl komt?

7.) Hoe weet je of iets een reactie geeft?

Bijvoorbeeld: 2 mL isoöctaan (=2,2,4-trimethylpentaan) met 10 druppels broom in CCl4, in UV licht.. Ik zou niet weten hoe te zien of er, en wat voor 'n reactie er optreedt? (het is een substitutiereactie volgens het antwoordenboekje)

Alvast hartelijke dank voor de moeite :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: vraagjes organische chemie

1) Ethaanzuur.

2) Met een di- of tri-carbonzuur kun je een di- of tri-ester maken en komen er inderdaad 2 of 3 H2O vrij. Overigens hoeft het zuur geen carbonzuur te zijn maar het kan ook een anorganisch zuur zijn.

3) Ethaanzuur molekulen kunnen inderdaad meer H-bruggen vormen tussen de molekulen. Molekulen met veel H-bruggen houden elkaar daardoor sterker vast, dus hebben een hoger smeltpunt/sublimatiepunt/kookpunt.

4) Ja, eerst ontstaat een aldehyde en daarna een carbonzuur.

5) Weet ik niet.

6) X = 1-chloor-3,3-dimethylbutaan , Y = 2-chloor-3,3-dimethylbutaan , Z = 1-chloor-2,2-dimethylbutaan.

7) Er zijn nou eenmaal een hoop dingen die je moet weten bij chemie. Bijvoorbeeld dat een alkaan onder de juiste condities reageert met een halogeen volgens: R-H + X2 ---> R-X + HX. Staat vast ergens in je boek.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 19

Re: vraagjes organische chemie

Oké, bedankt :D

Hoe zit het met deze stof:

................CH3

...................|

CH3-CH2-O-C=O

Het heet ethylethanoaat, maar welke 2 C-atomen vormen die ethyl groep?

De CH3-CH2 of de C-CH3?

Want als je:

...CH3

.....|

O-C=O

Als ethanoaat neemt (let even niet op de covalenties), dan heb je geen rechte

keten.. En dat vind ik toch vreemd,

Maar als je:

CH3-CH2-O-C=O

Als ethanoaat neemt, dan klopt dat niet want er zitten 3 Catomen in ipv 2..

Berichten: 8.614

Re: vraagjes organische chemie

Afbeelding

Dit is ethylethanoaat. Het stuk rechts van het rechtse O-atoom is de ethylgroep, de rest is het ethanoaat.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 19

Re: vraagjes organische chemie

Okeej :D

En dan loop ik nu ergens tegen aan: Je moet een structuurformule van de di-ethyl-ester maken van ethylfenylpropaandizuur.. Ze geven een hint: teken eerst de dizuur, en verester daarna beide zuurgroepen met ethyl

Moet je altijd een zuur veresteren met ethyl, of is dat nu omdat het de di-ETHYL-ester is van die stof?

En je veresterd beide zuurgroepen omdat het een di is, toch?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: vraagjes organische chemie

Moet je altijd een zuur veresteren met ethyl, of is dat nu omdat het de di-ETHYL-ester is van die stof?
Je kunt een zuur veresteren met allerlei alcoholen, maar inderdaad in dit geval wordt een di-ETHYL-ester gevraagd dus met je veresteren met ETHanol zodat er ETHYL-groepen aan komen.
En je veresterd beide zuurgroepen omdat het een di is, toch?
Ja.

Voor alle duidelijk betreffende je eerdere vraag
4.)Klopt het dat bij een oxidatie eerste een -OH uitgang verandert in een =O uitgang, en bij eventuele verdere oxidatie komt er een O bij?
Als de -OH groep aan het begin- of eind-C-atoom (een primair C-atoom) van het molekuul zit ontstaat er zoals ik al schreef eerst een aldehyde en daarna een carbonzuur.

Maar als de -OH groep aan een C-atoom zit wat tussen twee andere C-atomen zit (een secundair C-atoom) ontstaat er een keton in plaats van een aldehyde en dan oxideert het niet verder tot een carbonzuur.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 19

Re: vraagjes organische chemie

Okee hartstikke bedankt! Ik ga morgen een dikke voldoende scoren :P :D :D

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: vraagjes organische chemie

BezigBijtje schreef: do 12 feb 2009, 17:16
Okeej :D

En dan loop ik nu ergens tegen aan: Je moet een structuurformule van de di-ethyl-ester maken van ethylfenylpropaandizuur.. Ze geven een hint: teken eerst de dizuur, en verester daarna beide zuurgroepen met ethyl

Moet je altijd een zuur veresteren met ethyl, of is dat nu omdat het de di-ETHYL-ester is van die stof?

En je veresterd beide zuurgroepen omdat het een di is, toch?
Toevallig ben ik ook aan het oefenen met examenopgaven en loop tegen hetzelfde probleem aan. Echter begrijp ik het met de gegeven uitleg nog niet helemaal. Eerlijk gezegd loop ik al vast bij het tekenen van ethylfenylpropaandizuur. Ik begrijp niet propaan vandaan komt, aangezien ethyl en fenyl twee respectievelijk zes C-atomen bevatten. Hoe kan de langste koolstofketen dan maar drie C-atomen bevatten?

Dan nog even over de di-ethyl-ester. Een normale verestering gaat door een alcohol + zuur samen te voegen (onder afsplitsing van water) waardoor een ester ontstaat en natuurlijk het watermolecuul. Maar hoe werkt dat in deze opgave precies? Ethylfenylpropaandizuur is hier zowel de alcohol als het zuur?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: vraagjes organische chemie

Bij de naamgeving gaat het om de langste keten met de karakteristieke groep. In dit geval is dat een keten van drie C-atomen met twee zuurgroepen, propaandizuur.

De ethyl- en de fenylgroep zitten aan het tweede C-atoom. De zuurgroepen zijn dus nog intact en kunnen veresterd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: vraagjes organische chemie

Dus als ik het goed begrijp is hier sprake van twee karakteristieke groepen, namelijk de twee zuurgroepen. Die zitten inderdaad aan het uiteinde, dus dan blijft er eigenlijk maar één C-atoom over waaraan de ethyl- en fenylgroep kan zitten.

U zegt dat met de zuurgroepen niets gebeurt, dus dat die veresterd kunnen worden. Nu vraag ik me wel af waar ik dan de alcohol vandaan haal. Die is immers ook nodig voor een veresteringsreactie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: vraagjes organische chemie

Wordt gevraagd de structuurformule van de tweevoudige ester te tekenen of wordt gevraagd om de reactievergelijking van de verestering op te stellen?

Post anders eens de gehele, letterlijke opgave.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: vraagjes organische chemie

Zie bijlage.

Volgens mij wordt er alleen gevraagd naar de structuurformule van de ester (vraag b).
Bijlagen
Luminal.docx
(16.89 KiB) 431 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vraagjes organische chemie

Dat alcohol haal je letterlijk uit de chemicaliënkast. In dit geval is dat ethanol. En een beetje achtergrond: diethylmalonaat is een hele handige stof om allerlei carbonzuren inelkaar te kunnen zetten. Op het middelste koolstof kun je namelijk heel veel verschillende moleculen laten adderen en met 2 reactiestappen hydrolyseer je beide esters en stook je een van de carbonzuren eraf.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: vraagjes organische chemie

Ja, er wordt bij B volgens mij ook alleen gevraagd de structuurformule van de di-ethylester te tekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: vraagjes organische chemie

Nu begrijp ik de structuurformule van ethylfenylpropaandizuur.

Echter word ik een beetje in de war gebracht door 'di-ethyl-ester'. Wat wordt hier precies mee bedoeld? Ik ben bekend met een veresteringsreactie, maar niet met deze vraagstelling.

En hoe kan ik weten dat ik ethanol moet gebruiken als alcohol voor deze reactie?

Reageer