Effect van verandering druk op temp,enthalpie,entropie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Effect van verandering druk op temp,enthalpie,entropie

hallo allemaal,

Ik heb een vrij basale vraag maar het zou mij enorm helpen om meer te begrijpen hoe CO2 zich gedraagt.

Stel:

Ik heb een vat met CO2 op een druk van bv 50 bar en er ontstaat een lek waardoor de druk wegvalt. Wat ik weet is dat de entropie gelijk blijft en de enthalpie afneemt. Er onstaat koude (met elk gas als je druk verliest wordt de temp koud) zie CO2 brandblusser. of droog ijs.

Als je een vat hebt op 1 bar en je introduceert een CO2 stroom met een druk van 50 bar CO2. er ontstaat een isenthalpie flash (enthalpie blijft gelijk > waarom?) waarna de temp stijgt omdat de druk toeneemt, enthalpie stijgt dan ook en de entropie blijft wederom gelijk.

Wat ik niet begrijp is hoe CO2 zich gedraagt in deze situaties.

1.Wat gebeurt er als de druk afneemt met de moleculen CO2 > wat ik denk is dat de moleculen meer ruimte krijgen om te bewegen en de energie die ze daarvoor nodig hebben ontrekken van hun omgeving waardoor het dus erg koud wordt (CO2 brandblusser). Als de druk toeneemt wordt het warmer omdat CO2 moleculen sneller tegen elkaar aanbotsen en verder beperkt worden in hun bewegingsvrijeid waardoor het warmte afgeeft aan de omgeving.

2. Als je CO2 van 50 bar introduceert in een vat van 1 bar onstaat er isenthalpic flash tussen de twee situaties > entropie verandert omdat ze met elkaar mengen? De enthalpie blijft daarbij gelijk, maar waarom blijft de heoveelheid Kj/ kg gelijk?

Zoals ik al vooraan aangaaf gaat het echt om de basics, ik weet dat het gebeurt maar ik wil graag begrijpen wat er precies op molecuul niveau gebeurt om in die zin het proces beter te begrijpen!

Hoop dat het een beetje duidelijk is zodat jullie mij duidelijkeheid kunnen verschaffen. Het is erg frustrerend :S :D

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Effect van verandering druk op temp,enthalpie,entropie

Wat ik weet is dat de entropie gelijk blijft en de enthalpie afneemt.
Nee hoor, de enthalpie blijft ongeveer gelijk zoals je notabene zelf zegt bij punt 2) maar de entropie neemt toe.

De entropie zou alleen gelijk blijven bij omkeerbare processen maar dat is het leeglopen van een vat op druk beslist niet.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer