Hulp bij medisch artikel gevraagd!

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Hulp bij medisch artikel gevraagd!

Hallo,

ik ben een 3e jaars geneeskunde student en loop op het moment co-schap chirurgie. Nu is mij gevraagd of ik een stukje wil schrijven over een bepaalde breuk. Aangezien het denk ik goed is om er wat mechanica bij te betrekken, heb ik geprobeerd om een aantal mechanische problemen op te lossen. Helaas ben ik dat kleine beetje wat ik op de middelbare school heb geleerd zo goed als vergeten, dus hoopte ik dat jullie mij wat kunnen helpen:

Het gaat over een breuk die alleen voorkomt bij jonge sporters. Het is wat lastig om het uit te leggen zonder plaatjes, maar het komt er op neer dat de pees van de bovenbeenspier (quadriceps), die aanhecht boven op het scheenbeen (tibia) en dus zorgt voor het strekken van de knie, een stuk bot (tuberositas tibiae) van het scheenbeen aftrekt, dat nog niet geheel vast is gegroeid aan de rest van het scheenbeen. (Voor de mensen die het na willen zoeken, het is een avulsie fractuur van de tuberositas tibiae. Dit is misschien wel een goede link, maar ik denk dat niet iedereen toegang heeft tot medscape: http://emedicine.medscape.com/article/1250197-overview).

Nu vroeg ik me af hoe je deze situatie het makkelijkste uit zou kunnen tekenen. En vooral hoe je kan berekenen onder welke hoek (van de knie, als scharnierpunt) de trekkracht van de bovenbeenspier op dit stuk scheenbeen het grootst is. Misschien is het antwoord erg makkelijk, maar het lukt me niet om het duidelijk uit te tekenen.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten Emil

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hulp bij medisch artikel gevraagd!

Als geen-natuurkundige zou ik zeggen dat de trekkracht van de patellapees het grootst is als de knie zich in gestrekte positie bevindt, omdat dan de spier het kortst is en dus de pees het meest op spanning staat. Maar ik kan geen krachten voor je uittekenen, dat is ook voor mij te lang geleden.