Hulp bij medisch artikel gevraagd!

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Hulp bij medisch artikel gevraagd!

Hallo,

ik ben een 3e jaars geneeskunde student en loop op het moment co-schap chirurgie. Nu is mij gevraagd of ik een stukje wil schrijven over een bepaalde breuk. Aangezien het denk ik goed is om er wat mechanica bij te betrekken, heb ik geprobeerd om een aantal mechanische problemen op te lossen. Helaas ben ik dat kleine beetje wat ik op de middelbare school heb geleerd zo goed als vergeten, dus hoopte ik dat jullie mij wat kunnen helpen:

Het gaat over een breuk die alleen voorkomt bij jonge sporters. Het is wat lastig om het uit te leggen zonder plaatjes, maar het komt er op neer dat de pees van de bovenbeenspier (quadriceps), die aanhecht boven op het scheenbeen (tibia) en dus zorgt voor het strekken van de knie, een stuk bot (tuberositas tibiae) van het scheenbeen aftrekt, dat nog niet geheel vast is gegroeid aan de rest van het scheenbeen. (Voor de mensen die het na willen zoeken, het is een avulsie fractuur van de tuberositas tibiae. Dit is misschien wel een goede link, maar ik denk dat niet iedereen toegang heeft tot medscape: http://emedicine.medscape.com/article/1250197-overview).

Nu vroeg ik me af hoe je deze situatie het makkelijkste uit zou kunnen tekenen. En vooral hoe je kan berekenen onder welke hoek (van de knie, als scharnierpunt) de trekkracht van de bovenbeenspier op dit stuk scheenbeen het grootst is. Misschien is het antwoord erg makkelijk, maar het lukt me niet om het duidelijk uit te tekenen.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten Emil

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hulp bij medisch artikel gevraagd!

Als geen-natuurkundige zou ik zeggen dat de trekkracht van de patellapees het grootst is als de knie zich in gestrekte positie bevindt, omdat dan de spier het kortst is en dus de pees het meest op spanning staat. Maar ik kan geen krachten voor je uittekenen, dat is ook voor mij te lang geleden.

Even terzijde...
ik ben een 3e jaars geneeskunde student en loop op het moment co-schap chirurgie
Waar doe jij je opleiding, in Belgie of zijn het een soort van JuCo's?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: Hulp bij medisch artikel gevraagd!

Ik studeer in utrecht, en dit is idd een soort junior co-schap.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Hulp bij medisch artikel gevraagd!

Het is wat lastig om het uit te leggen zonder plaatjes,
Als het probleem is dat je ze hier niet geplaatst krijgt:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?a...E=01&HID=25

we hebben een schitterende help-functie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: Hulp bij medisch artikel gevraagd!

Het lijkt mij niet simpel om op te lossen. Je moet niet alleen rekening houden met de hoeveelheid flexie van de knie (en de vorm van het hefboompje). De optimale kracht van de quadriceps (zoals trouwens elke spier) is ook afhankelijk van positie t.o.v. minimale en maximale rek, wat op zijn beurt ook weer samenhangt met de positie van het heupgewricht (althans toch voor de rectus femoris).

Succes!

Reageer