Last-verdeling bij een tandem-as

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 400

Last-verdeling bij een tandem-as

Uit mijn bezig zijn met bandendruk-berekingen, is een Excell-formulier ontstaan om de gewichtsverhoudingen te bepalen over de wielen van een auto of ander wielig voertuig.

Daarbij ben ik er al achter gekomen dat voor een caravan/aanhanger, doordat daar in plaats van 4 maar 3 steunpunten zijn ( meest 2 wielen en trekhaak) de kracht berekening voor links rechts, iets ander moet verlopen.

Dit heb ik in dat formulier reeds verwerkt.

Bij een tandem-asser ( achter 2 assen, van de zijkant zie je achter 2 wielen) of zo zijn er nog wel combinaties met meer assen, gebruik ik dan, en dat is algemeen gebruik in dit soort formulieren, voor de wielbasis de afstand midden voorwiel tot midden tussen de achterwielen, in plaats van tot midden achterwiel.

Dit zal een redelijke benadering zijn, en zou ook kloppen als beide assen op een wishbone constructie zitten. Dus soortegelijk als bij een ruitenwissen waar de druk op die lijn in het midden precies gelijk op de beide assen verdeeld wordt. Maar meestal zijn die assen onafhankelijk op gehangen, waardoor je eigenlijk een methode zou moeten hebben om de kracht-verdeling op meerdere steunpunten te berekenen.

Nu lees ik op dit forum geregeld over plaat-berekingen.

Mijn vraag is of ik daar iets mee zou kunnen, of mogelijk zijn er nog andere.

Het moet ook voor mij nog eenvoudig in te passen zijn in het formulier.

Ik heb wel enig wiskundig inzicht, maar bijvoorbeeld bij integreren houdt het voor mij wel op.

Dus als dat nodig is dan moet ik me daar maar in verdiepen, maar een duidelijke uitleg is dan zeer gewenst.

Het formulier is te vinden onder de volgende link.

http://members.home.nl/jadatis/Serieusbandendrukspel.xls

Kom je daar nog onduidelijkheden in tegen, dan die ook graag gemeld.

Zelf zie ik die niet meer, omdat ik het zelf gemaakt heb.

Het is natuurlijk ook voor de krachtverdeling bij vaste constructies te gebruiken met 4 of 3 steunpunten. Als je het ergens voor hebt kunnen gebruiken dan lees ik dat graag.

Er is zo verdeeld nogal wat tijd gaan zitten in het maken en verder door ontwikkelen.

En omdat ik verwacht dat de "markt"daarvoor erg klein is, wil ik graag vernemen als er iemand is die het gebruikt.

Reageer