[wiskunde] logaritmisch papier en logaritmische as

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 148

[wiskunde] logaritmisch papier en logaritmische as

Hallo iedereen,

ik zit een beetje in de knoop met enerzijds het begrip logaritmische as en anderzijds het begrip logaritmisch papier. Wanneer je bijvoorbeeld in excel een logaritmische as (bijvoorbeeld op de y-as) aanduidt krijg je op de y-as als verdeling 1,10,100,1000,... op gelijke afstand van elkaar.

Als je logpapier bekijkt krijg je ( terug op y-as) als verdeling 1,2,3,4,...,10 . Men noemt dit een zogenaamde cyclus. Deze "cyclus" wordt dan herhaald en zo kan je bijvoorbeeld op de y-as 3 cycli krijgen. Op de as staat dan te lezen:

1,2,3,4,...10 ;1,2,3,4,...10 ; 1,2,3,4,...10;enz...

Maar hoe verhouden deze cycli zich tot een log-as in excel ?

Voor alle duidelijkheid, ik gebruik een lin - log grafiek. Dus op de x-as steeds een linaire schaal.

Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: [wiskunde] logaritmisch papier en logaritmische as

aljechin schreef:krijg je op de y-as als verdeling 1,10,100,1000,... op gelijke afstand van elkaar.

kan je bijvoorbeeld op de y-as 3 cycli krijgen. Op de as staat dan te lezen:

1,2,3,4,...10 ;1,2,3,4,...10 ; 1,2,3,4,...10;enz...
In het blauwe gebied dan bijvoorbeeld 1, 2, 3 ...tot 10, in het lila gebied 10, 20, 30.... tot 100, in het groene gebied 100, 200, 300, ... tot 1000, enzovoort.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 148

Re: [wiskunde] logaritmisch papier en logaritmische as

Hallo Jan,

indien ik het goed begepen heb plaats je getallen tussen 1 en 10 in de eerste cyclus. De tweede cyclus bevat dan de y-waarden tussen 10 en 100. OK?

Als je met zo'n log y-as een grafiek maakt ( op logpapier), dan worden de effectieve y-waarden uitgezet op de y-as en niet de logaritmen van de y-waarden. Het log karakter is immers verwerkt in het plaatsen van de merkstreepjes en de cycli. Is dit correct geredeneerd?

Kan je een y-waarde gelijk aan 0 aanduiden op zo'n logpapier?

Dank

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] logaritmisch papier en logaritmische as

indien ik het goed begepen heb plaats je getallen tussen 1 en 10 in de eerste cyclus. De tweede cyclus bevat dan de y-waarden tussen 10 en 100. OK?
Inderdaad.
Als je met zo'n log y-as een grafiek maakt ( op logpapier), dan worden de effectieve y-waarden uitgezet op de y-as en niet de logaritmen van de y-waarden. Het log karakter is immers verwerkt in het plaatsen van de merkstreepjes en de cycli. Is dit correct geredeneerd?
Klopt ook. Ofwel neem je een gewone schaal op de y-as en reken je met de logaritmen van de y-waarden; ofwel maak je je schaal van de y-as logaritmisch en moet je de 'gewone y-waarden' op je grafiek aanduiden.
Kan je een y-waarde gelijk aan 0 aanduiden op zo'n logpapier?
Het punt waar y = 0, komt overeen met een logaritme van 1 (want log(1) = 0), onderaan kan je dus beginnen met 1 als de y-waarden niet onder 0 gaan. Op de logaritmische schaal zelf vind je geen 0, maar je kan wel willekeurig klein gaan (10-1, 10-2, ..., 10-10, ...).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 148

Re: [wiskunde] logaritmisch papier en logaritmische as

Bedankt TD voor uw toelichtingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] logaritmisch papier en logaritmische as

Graag gedaan, succes ermee!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer