Groot nederlands dictee 2009

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8.614

Groot nederlands dictee 2009

Zo, vandaag waren het weer preselecties voor de vijftiende editie van het Groot Nederlands Dictee. Ik (deelnemer bij de Junioren) vond het veel moeilijker dan de afgelopen jaren. Vooral de meerkeuzevragen waren niet mals. Waarschijnlijk hebben ze het niveau wat opgedreven na de relatief gemakkelijke selectieproef van vorig jaar bij de Junioren.

Nog ervaringen, deelnames, scores,...?

PS: Mijn uiteindelijke score bedroeg toch nog 95/100, wat een eerste plaats in mijn reeks opleverde.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Groot nederlands dictee 2009

In Nederland kan men zich pas aanmelden voor selectie in de loop van oktober via de Volkskrant. Maar ik doe dit jaar niet meer mee. Na het dictee van dit jaar, dat zo'n groot vlaams gehalte had dat het voor Nederlanders niet meer te begrijpen was, bovendien niet verstaanbaar was door het accent van de presentatrice, die ook nog eens niet de moeite nam om de zin in stukjes te herhalen, geef ik de pijp aan Maarten. Zodra het weer normaal wordt, d.w.z. voor iedereen verstaanbaar, met woorden die niet alleen maar voor een zeer klein gedeelte van de nederlands sprekers iets beteken, ben ik weer van de partij.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 83

Re: Groot nederlands dictee 2009

rhiannon: het Groot Nederlands Dictee is iets anders dan het Groot Dictee der Nederlandse taal.

Berichten: 8.614

Re: Groot nederlands dictee 2009

De verwarring tussen deze twee dictees zal altijd wel blijven bestaan.

Verder is het grappig dat je het over het accent van Martine Tanghe hebt. Ik (en vele Vlamingen met mij) zijn niet te spreken over de uitspraak van de Nederlandse presentator.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 9

Re: Groot nederlands dictee 2009

Belgen moeten zich gewoon niet met Nederlands bemoeien.

Berichten: 83

Re: Groot nederlands dictee 2009

Ik ben dan wel Nederlandse, maar kan Philip Freriks ook lang niet altijd verstaan. Bovendien heb ik een hekel aan de man omdat hij vrijwel geen zin zonder hakkelen kan voorlezen. Bij het dictee ben ik erg blij met de duopresentatie: soms versta ik Tanghe beter, soms Freriks. Gemiddeld kom ik er dan meestal wel uit wat ze zeggen, al is dat nog geen garantie dat ik het goed schrijf.

Verder was dit de eerste keer dat het dictee door een Vlaming was geschreven, en voor een coproductie leek me dat hoog tijd. Het was bijzonder moeilijk, dat is waar, maar dat is nu eenmaal het spel. Het dictee van vorig jaar was relatief makkelijk, dat scheelt ook in de beleving.

Berichten: 8.614

Re: Groot nederlands dictee 2009

Belgen moeten zich gewoon niet met Nederlands bemoeien.
Waar trekt dat nu weer op? Zoals Schooljuf al zei, is het Groot Dictee der Nederlandse Taal een coproductie tussen Vlaanderen en Nederland. Of wilde je beweren dat alleen Nederlanders Nederlands mogen spreken?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 41

Re: Groot nederlands dictee 2009

Belgen moeten zich gewoon niet met Nederlands bemoeien.


Ze hebben nochtans de oudste "rechten", de Vlamingen tenminste: de oudste Nederlandse teksten komen uit Vlaanderen. Als de "Belgen" zich nooit met het "Nederlands" bemoeit hadden, spraken ze in Holland denkelijk nog altijd een variant van Fries.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Groot nederlands dictee 2009

Als de "Belgen" zich nooit met het "Nederlands" bemoeit hadden, spraken ze in Holland denkelijk nog altijd een variant van Fries.
Dat is niet best. Enerzijds omdat ik Fries een superlelijke taal vind, anderzijds omdat je bemoeit met een t schrijft.

:D

Het dictee is altijd geweldig moeilijk; mijn persoonlijk record is iets van 8 fout. De grammaticale constructies doe ik altijd wel goed, maar ik heb het idee dat het hun vooral gaat om zo veel mogelijk woorden te gebruiken die je in het dagelijks leven zo weinig mogelijk gebruikt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 9

Re: Groot nederlands dictee 2009

Plaas is duidelijk ook een in zijn wiek geschoten Belg. Dat hindert niet, want er zijn ook Nederlanders die het niet begrepen hebben, terwijl het toch zo simpel is. Nederlands en Noordbelgisch hebben voor een deel dezelfde wortels, net zoals Frans en Zuidbelgisch een gemeenschappelijk verleden hebben.

Net zoals de Fransen echter niet zo gek zijn om de Zuidbelgen te laten meepraten als het op Frans aankomt, zouden de Nederlanders de Noordbelgen moeten verbieden zich te bemoeien met een taal die ze zelf niet fatsoenlijk spreken.

Ik ben het dan ook geheel eens met Stommeling Jones: België uit de Taalunie, Zuid-Afrika erin.

Belgen die Nederlands willen leren, moeten dat overigens vooral niet laten: kunnen ze Baantjer ook volgen zonder ondertitels.

Berichten: 8.614

Re: Groot nederlands dictee 2009

Wat kan ik toch verschrikkelijk geïrriteerd raken van kortzichtige reacties zoals bovenstaande en die uit de link naar Stommeling Jones (die zijn naam duidelijk niet gestolen heeft). Plaas heeft groot gelijk als hij zegt dat België een enorme bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse taal en aan de opstelling van het Standaardnederlands.

Het huidige Standaardnederlands is gebaseerd op het Hollands met sterke Zuid-Nederlandse (lees: Belgische, maar dat bestond destijds nog niet) invloeden, dankzij de immigratie van vele Zuid-Nederlandse intellectuelen na de val van Antwerpen in 1585.

Door de Spaanse en later Franse overheersing van wat nu België is werd er in Nederland hard gewerkt aan de standaardisering van de schrijftaal, ook door Zuid-Nederlanders, maar was deze standaardisering in Zuid-Nederland zelf onmogelijk. De hedendaagse verschillen komen voort uit het feit dat de standaardisering in België pas veel later en vanuit een achterstandspositie kon beginnen, waardoor er binnen de standaardtaal twee enigszins verschillende varianten bestaan, nl. de Belgisch-Nederlandse en de Nederlands-Nederlandse. De standaardtaal is echter net zo goed "van de Belgen" als "van de Nederlanders".

Blijkbaar ben jij een in je wiek geschoten Nederlander die het niet kan verkroppen dat Belgen de standaardtaal eveneens prima beheersen (en in vele gevallen zelfs beter dan Nederlanders zelf, getuige de laatste zoveel winnaars van het Groot Dictee der Nederlandse Taal en de scores van de Belgen in Tien voor Taal).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 9

Re: Groot nederlands dictee 2009

Neen, Belg: Nederlands is de taal van de Nederlanders. Dat jullie Belgisch er verwant mee is, is prima, maar dat geeft jullie echt niet het recht je met het Nederlands te bemoeien.

Berichten: 9

Re: Groot nederlands dictee 2009

Het 'Groot dictee der Nederlandse taal' is ook niet zozeer het 'Groot dictee der Nederlandse taal', als wel het 'Groot dictee der Belgische taal' en het is niet voor niets dat de Belgen niet meer mee mogen doen aan 'Tien voor Taal', of hoe dat stomme spel ook heet.

Gaarne verwijs ik naar 'Hartepijn! Geen hartenpijn', voor nog wat ware woorden over het Belgisch.
"Vroeger spraken sommige Belgen wel degelijk Nederlands. In 1830 werd België echter onafhankelijk van Nederland en sindsdien zijn de talen ver uiteen gedreven. Het Nederlands heeft zich verder ontwikkeld en het Belgisch niet, als het ware. Het gevolg is dat Belgen vaak een ouderwets soort onbegrijpelijk Nederlands bezigen dat hier te lande voor bloemrijk taalgebruik wordt aangezien."
Bijvoorbeeld.

Berichten: 8.614

Re: Groot nederlands dictee 2009

Ik kan werkelijk mijn ogen niet geloven.
Gaarne verwijs ik naar 'Hartepijn! Geen hartenpijn', voor nog wat ware woorden over het Belgisch.
Ware woorden zeg je? Ik noem dat de kinderlijk naïeve woorden van een gefrustreerde zeurpiet en Belgenhater. Wat heeft de onafhankelijkheid van België in hemelsnaam te maken met het spreken van Nederlands in Vlaanderen? Kuijk schrijft letterlijk:
De grootste fout is dat we de Belgen laten meepraten. In België spreken ze geen Nederlands, dus hoeven ze ons niet te vertellen hoe het Nederlands gespeld moet worden. Ze moesten zo nodig onafhankelijk worden, dan moeten ze het maar blijven ook. Laat ze lekker hun eigen taal leren spellen.
Kuijk is blijkbaar nogal wrevelig over het feit dat wij ons ooit van Nederland hebben afgescheurd en vindt dan maar doodleuk dat wij ook "hun" taal niet meer mogen spreken. Dat zou betekenen dat alle Franse ex-kolonies geen Frans meer mogen spreken en alle ex-kolonies van het VK geen Engels meer mogen spreken.
Het Nederlands heeft zich verder ontwikkeld en het Belgisch niet, als het ware. Het gevolg is dat Belgen vaak een ouderwets soort onbegrijpelijk Nederlands bezigen dat hier te lande voor bloemrijk taalgebruik wordt aangezien.
Kuijk is duidelijk geen taalkundige. Waar haalt hij het dat het Vlaams zogezegd achtergebleven en ouderwets zou zijn? Waren spreekt hij überhaupt over "Belgisch", terwijl dat zelfs geen bestaande taal is?

Verder staat er nog wat zagerige nonsens op zijn website over spelling in het algemeen en over het Dictee. Als hij daar niet aan wenst deel te nemen, is dat geen probleem. Dat hij volkomen uit de lucht gegrepen beschuldigingen uit aan het adres van de samenstellers van het Groene Boekje, is eigenlijk ook niet zo erg. Dat doen wel meer mensen en ik kan ze niet allemaal ongelijk geven.

PS: Is het al tot je doorgedrongen dat het feit dat we op elkaars berichten kunnen reageren wel eens zou kunnen voortvloeien uit het feit dat we dezelfde taal spreken?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 9

Re: Groot nederlands dictee 2009

Voor een Belg beheers je het Nederlands vrij aardig, maar dat hoeft niemand te verbazen, gezien het feit dat de talen zo verwant zijn en het dus voor jou een stuk makkelijker zou moeten zijn om goed Nederlands te leren dan voor pakweg een Deen of een Engelsman.

Het probleem is niet dat het Belgisch (of wat ze in België 'Standaardnederlands' durven te noemen) en het Nederlands (of wat wij geen 'Algemeen Beschaafd Nederlands' meer mogen noemen omdat de Belgen zich dan buitengesloten voelen) verwant zijn.

Het probleem is dat ze inmiddels zodanig uit elkaar gegroeid zijn dat het verschillende talen zijn geworden. Dat hindert verder niets, maar het is wel een feit.

O ja: het woord zagerig is typisch Belgisch.

Het getuigt overigens van weinig inzicht in je eigen taal als je het Belgisch consequent Vlaams blijft noemen. Daar zullen de Brabanders en de Limburgers niet zo blij mee zijn.

Gesloten