Wordt zwaartekracht veroorzaakt door het graviton?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Wordt zwaartekracht veroorzaakt door het graviton?

Voor zover ik weet worden alle krachten veroorzaakt door deeltjes, bosonen genaamd.

Deze bosonen bewegen van deeltje naar deeltje en daardoor worden deze deeltjes afgestoten of aangetrokken, de kracht waarmee dit gebeurt hangt af van de energie van het boson en het tempo waarin dit herhaalt wordt.

Net als elektromagnetisme en kernkracht zou ook zwaartekracht worden veroorzaakt door een boson: het graviton.

Nu denk ik dat het bij zwaartekracht toch een beetje anders ligt.

Bij elektromagnetisme bijvoorbeeld neemt de kracht recht evenredig toe met de lading, dus twee elektronen oefenen twee keer zoveel kracht uit op een proton als een. Maar wanneer je de massa van een object verdubbelt trek het voorwerpen twee keer zo snel aan, zelfs tot over de magische grens van 299 792 458 m/s waarbij een zwart gat ontstaat. De energie waarmee het zwart gat materie opzuigt is hierbij groter dan oneindig! Als zwaartekracht wordt veroorzaakt door een boson zou dit een energie en daarmee een massa van groter dan oneindig moeten hebben, toch? Het lijkt me dat geen enkel deeltje daaruit kan ontsnappen, zelfs al heeft het geen massa.

Nu vraag ik me af wat jullie hier van vinden, want ik denk dat ik ergens een fout maak.

Het lijkt me niet echt logisch dat andere wetenschappers hierover fout zijn en zwaartekracht is net als alle deeltjes beperkt door de lichtsnelheid.

Berichten: 47

Re: Wordt zwaartekracht veroorzaakt door het graviton?

Ik weet niet veel van algemene relativiteit, maar het lijkt mij toch een beetje vreemd als de graviton niet kan ontsnappen aan de zwaartekracht (die voortkomt uit zijn graviton-broertjes). Dan zou er geen zwaartekracht zijn in een zwart gat als ik het goed begrijp? Maar dan heb je dacht ik geen zwart gat meer.
De energie waarmee het zwart gat materie opzuigt is hierbij groter dan oneindig!
Ik weet niet... Ik denk het niet, hoor. Ook in een zwart gat lijkt me dat je niet sneller kan dan het licht. Kan het fout hebben natuurlijk.

Ik dacht overigens dat Einstein met het graviton kwam in zijn algemene relativiteitstheorie. Voor zover ik weet is het nog niet (uit observatie) aangetoond kunnen worden dat het graviton ook echt bestaat.

Het graviton is geloof ik niet echt een deeltje zoals een electron ofzo. Het kan namelijk wel sneller "reizen" dan het licht. Wij voelen de zwaartekracht van de zon niet pas na acht minuten, zoals wij haar licht pas na acht minuten zien.

Ruimte-tijd wordt gewoon zo hevig vervormt door een zwart gat, dat er nagenoeg niks uit kan ontsnappen, maar op het graviton heeft het niet veel effect lijkt me.
Page intentionally left blank

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Wordt zwaartekracht veroorzaakt door het graviton?

Bij elektromagnetisme neemt de kracht recht evenredig toe met de lading, dus twee elektronen oefenen twee keer zoveel kracht uit op een proton als een. Maar wanneer je de massa van een object verdubbelt trek het voorwerpen twee keer zo snel aan, zelfs tot over de magische grens van 299 792 458 m/s waarbij een zwart gat ontstaat.
Dit is essentieel fout. De gravitatie is evenredig met de massa en volgens Newton heeft dat niets met de (licht-)snelheid te maken.

Een geheel ander verhaal is, hoe snel de veranderingen van gravitatie worden overgeseind naar verafgelegen plaatsen. Dat gebeurt wel met de lichtsnelheid.
... Deze bosonen bewegen van deeltje naar deeltje en daardoor worden deze deeltjes afgestoten of aangetrokken.
Die afstoting begrijp ik heel goed maar van die aantrekking snap ik ( nog steeds) helemaal niets. (Dat is al eerder op dit forum aan de orde geweest.)

Een bijbehorend verwant probleem is dit: Einstein heeft het in zijn ART over gekromde ruimte. De ruimte zou lokaal rimpelen als er daar een massa passeert. Dat zou de aantrekking al moeten verklaren. Waar zijn die vermaledijde vermeende gravitonen dan voor nodig?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Wordt zwaartekracht veroorzaakt door het graviton?

@thermo1945:Gravitonen zijn virtuele wisselwerkingsdeeltjes die alleen een rol spelen bij een quantummechanische omschrijving van de 4 wisselwerkingen (elektromagnetisme, sterke en zwakke wisselwerking en zwaartekracht), maar omdat de algemene relativiteitstheorie geen quantumverschijnselen beschrijft en dus een klassieke theorie is, spelen gravitonen binnen die theorie geen enkele rol.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Wordt zwaartekracht veroorzaakt door het graviton?

Misschien laten de gravitonen de ruimte rimpelen. Maar aangezien gravitonen nog niet zijn ontdekt houden we het maar op de massa als verantwoordelijke.

Zonder massa heb je geen gravitonen,deze zouden namelijk door de massa worden "uitgezonden".

Misschien kan iemand dit topic naar relativiteitstheorie verplaatsen?
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Berichten: 624

Re: Wordt zwaartekracht veroorzaakt door het graviton?

gouwepeer schreef:Misschien laten de gravitonen de ruimte rimpelen. Maar aangezien gravitonen nog niet zijn ontdekt houden we het maar op de massa als verantwoordelijke.

Zonder massa heb je geen gravitonen,deze zouden namelijk door de massa worden "uitgezonden".

Misschien kan iemand dit topic naar relativiteitstheorie verplaatsen?


Niet alleen massa, maar energie in het algemeen :D

Reageer