Een op drie studenten twijfelt aan darwin

Moderator: Astro

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Een op drie studenten twijfelt aan darwin

Meer dan een derde van de studenten en medewerkers van de Wageningen Universiteit twijfelt aan de evolutieleer van Charles Darwin. Dat blijkt uit een enquête van het universiteitsblad Resource.


Lees meer ... EOS
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Een op drie studenten twijfelt aan darwin

Hopelijk blijft het niet bij twijfel, maar zal er ook onderzoek plaats vinden om te controleren of de twijfel terecht of onterecht is. Dat brengt de biologie misschien een stap verder. Is het niet door bewijs, dan is het wel door weerlegging.


EDIT: Sorry, het blijkt dat het topic al een paar maand oud is.

Berichten: 4.502

Re: Een op drie studenten twijfelt aan darwin

De ontkenners ontbreekt het aan wetenschappelijke kennis en zijn wrs beinvloed door onwetenschappelijk religieuze indoctrinatie van de bewuste 7 scheppingsdagen in het OT.

Overigens kan ik me nog herinneren dat het Pasen was ,ik geloof meer dan 30 dagen geleden! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Een op drie studenten twijfelt aan darwin

Binnen het onderwijsinstituut denkt 38 procent van de 630 ondervraagde studenten en medewerkers dat het leven op aarde niet uitsluitend te verklaren is door genetische variatie en natuurlijke selectie, zoals Darwin schreef.
Fout, fout, fout, fout. Het is geen ontstaansleer, maar evolutieleer.


Het leven op aarde is niet te verklaren door evolutie.

Evolutie, de verscheidenheid van leven op aarde en het feit dat we een (paar) gemeenschappelijke biologische voorvader(s) hebben is te verklaren door evolutie.


We weten nog steeds niet precies hoe het eerste DNA (of RNA) draadje tot stand is gekomen, enkel wat er daarna mee is gebeurt.


Als je een dermate moeilijke vraag stelt, formuleer hem dan goed. Stomme media.

Berichten: 12.262

Re: Een op drie studenten twijfelt aan darwin

Het is inderdaad geniepige vraagstelling. Degenen die nauwkeurig weten hoe het in elkaar steekt zullen de vraag negatief beantwoorden omdat evolutie geen biogenese is. Je kunt je afvragen hoe groot die groep was, maar op een life-sciences universiteit als wageningen vast aanzienlijk.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Een op drie studenten twijfelt aan darwin

DePurpereWolf schreef:Fout, fout, fout, fout. Het is geen ontstaansleer, maar evolutieleer.


Het leven op aarde is niet te verklaren door evolutie.

Fout, fout fout. =D> Evolutie is niet beperkt tot genetische c.q. biologische evolutie. Ook chemische systemen kunnen evolutie vertonen. Dit soort evolutie kan het ontstaan van leven verklaren


Evolutie, de verscheidenheid van leven op aarde en het feit dat we een (paar) gemeenschappelijke biologische voorvader(s) hebben is te verklaren door evolutie.


We weten nog steeds niet precies hoe het eerste DNA (of RNA) draadje tot stand is gekomen, enkel wat er daarna mee is gebeurt.

Ook dat weten we niet, maar er zijn heel behoorlijke theorieën over. Over hoe het eerste RNA is ontstaan ook, overigens.

Als je een dermate moeilijke vraag stelt, formuleer hem dan goed. Stomme media.

Je kunt ook stellen: Als je als student een dermate slecht geformuleerde vraag krijgt voorgelegd, geef dan geen antwoord.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Een op drie studenten twijfelt aan darwin

Ook chemische systemen kunnen evolutie vertonen.

Dat kan wel zijn, maar is dat ook "zoals Darwin schreef." ?


Het lijkt nl sterk dat Darwin daar enig concept van had, zeker als je bedenkt dat er tussen publicatie van origin of species en de identificatie van dna als genetische datadrager bijna een eeuw heeft gezeten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Een op drie studenten twijfelt aan darwin

Dat kan wel zijn, maar is dat ook "zoals Darwin schreef." ?


Nee, dat zeker niet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 481

Re: Een op drie studenten twijfelt aan darwin

ik twijfel er niet aan..

Ik geloof het gewoon niet! Het leven betekent meer dan een boel toevalligheden bij elkaar. Dus, filosofisch gezien ben ik geen voorstander van de ideen van Darwin.

Hoewel best bepaalde elementen wel aannemelijk zijn, ben ik geen voorstander van de algemene plaatje die Darwin schetst.

En nu..? :P


EDIT: Ow wacht, tis hier in Wageningen. Tsja, dan is 1/3 zelfs nog te weinig, mensen zijn hier eenmaal hechter aan het gggristendom ;)
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Berichten: 12.262

Re: Een op drie studenten twijfelt aan darwin

Dat er veel christenen in die omgeving wonen is een feit, maar of dat zoveel invloed heeft op personeel en studenten van de universiteit? Ik denk dat die wel uit het hele land komen, zeker omdat wageningen een behoorlijke specifieke universiteit is en je de opleidingen daar vaak niet dichter bij huis kunt doen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Een op drie studenten twijfelt aan darwin

Fout, fout fout. ;) Evolutie is niet beperkt tot genetische c.q. biologische evolutie. Ook chemische systemen kunnen evolutie vertonen.
Wat zeg ik dan fout?
Dit soort evolutie kan het ontstaan van leven verklaren.
kan,
Ook dat weten we niet, maar er zijn heel behoorlijke theorieën over. Over hoe het eerste RNA is ontstaan ook, overigens.
er zijn ongeteste hypothesis over


Probeer dingen niet meer ingewikkeld te maken dan ze zijn.

De evolutietheorie gaat over de evolutie. Niet over iets anders.

Heezen schreef:ik twijfel er niet aan..

Ik geloof het gewoon niet!
Je gelooft het wel, maar je accepteert het niet. Ben dan eerlijk met jezelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Een op drie studenten twijfelt aan darwin

Wat zeg ik dan fout?

Jij zegt: Het leven op Aarde is niet te verklaren door evolutie. Terwijl het juist evolutie is, in chemische, (nog) niet levende systemen welteverstaan, dat het ontstaan van leven verklaart. Het ontstaan van leven (uit willekeurig reagerende moleculen, waarbij de moleculen die in staat zijn zich het snelst te repliceren de race winnen) volgt uit exact dezelfde principes als het ontstaan van soorten.

er zijn ongeteste hypothesis over

Wel meer dan dat hoor. (om maar een voorbeeld te geven)

Probeer dingen niet meer ingewikkeld te maken dan ze zijn.

De evolutietheorie gaat over de evolutie. Niet over iets anders.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar dit is een feit, en in dit verband een belangrijk feit: Evolutie is niet beperkt tot de biologie.


De vraagstelling is slecht, dat ontken ik niet en probeer ik ook niet recht te breien. Maar onbedoeld was de vraagstelling beter dan je nu doet voorkomen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Een op drie studenten twijfelt aan darwin

Als hiet bewijs voor is, hoe het leven is ontstaan. Dan zou dat omschreven worden door de ontstaanstheorie, niet door de evolutietheorie.


De ontstaanstheorie is nog lang niet zo ver als de evolutietheorie.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Een op drie studenten twijfelt aan darwin

Die ontstaanstheorie is een evolutietheorie, net als die van Darwin.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Een op drie studenten twijfelt aan darwin

De theorie van Darwin is geen ontstaanstheorie.

Reageer