[natuurkunde] decibel meter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[natuurkunde] decibel meter

Beste mensen,

Ik ben voor het profielwerkstuk bezig met het aantal dB te meten wat een piano kan produceren. Ik heb al een microfoontje en een frequentie meter. (Visual Analyzer)

Nu wil ik nog iets hebben waarmee ik het aantal decibel kan meten. Ik heb audacity, cooledit ed geinstalleerd maar ik snap niet hoe ik hem kan ijken. Het lijkt natuurlijk heel dom van me maar Audacity geeft constant een negatieve waarde aan. Ik ben zeker dat iemand me hiermee kan helpen, enkele suggesties?

BVD, Roel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [natuurkunde] decibel meter

Misschien ligt het wel heel erg voor de hand, maar meestal is op een school toch wel een decibelmeter aanwezig die je zou kunnen lenen?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 20

Re: [natuurkunde] decibel meter

Nee dat is het probleem. Als het goed is hebben wij die geen meer. Maar er is misschien iemand die een programmatje waarmee het allemaal veel makkelijker gaat? alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: [natuurkunde] decibel meter

Roel,

In feite heb je geen keuze. Raspoetin verwijst naar een dB meter.

Zonder dB meter of calibrator kan jij software (welke ook) geen absolute dB geluidsdruk waarde laten geven.

De meeste (of alle) akoestische meetsoftware laat toe het absolute niveau te calibreren.

Hou er rekening mee dat microfoons verschillende gevoeligheden kunnen hebben, dat software en je geluidskaart verschillend kan zijn en dat je niveaus kan instellen.

Zonder externe calbratie/ijkbron kan je software niet weten wat het juiste absolute niveau is.

Wat jij dus ziet met deze negatieve dB waarden is dat dit relatieve waarden zijn t.o.v. van je 0-niveau.

en een nul niveau wil niet zeggen geen geluid maar 100% van het vermogen.

die 0 komt van 10*log(1) = 0; en die 1 = 100%

omgekeerd (antilog): 10^(0dB/10) = 1 of 100%

dus bijv. -25 dB = 10^(-25dB/10) = 0.00316227766016838 = afgerond 0,32% van het totaal vermogen van 1 of 100%.

Negatieve dB waarden (logarithmisch) slaan STEEDS terug op positieve rekenkundige waardes >0 en <1 wat je dus ook als een % schaal kan beschouwen (>0% en <100%) waarbij 0 dB = 100%.

Om deze schaal absoluut te krijgen in functie van druk moet je de ijkfunctie van de software gebruiken, en hiervoor moet je de microfoon aansturen met een ijkbron of calibrator.

Simpele dB meters kosten beduidend minder dan dergelijke commerciële ijkbronnen.

Een goede gratis Windows meetsoftware = REW (Room EQ Wizard)

http://www.hometheatershack.com/forums/rew...lease-read.html

Ik denk dat je je daar wel eerst moet registreren (gratis) voordat je dit (zeer goed) freeware programma kan downloaden.

Een forum waar je met alle software en aanverwante gerelateerde vragen terecht kan (mogelijk nadeel = Engelstalig).

http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/

http://www.hometheatershack.com/forums/spl...on-sound-cards/

De ontwerper van deze software is ook moderator daar.

Maar samengevat: zonder externe calibrator kan je normaal geen CPU software gebruiken om absolute dB niveaus te meten.

Dus het voorstel van Raspoetin is het simpelste: vindt of koop een dB meter (bestaan zeer goedkoop). Calibrators behoren standaard meer tot de pro wereld en zijn normaal veel duurder dan complete goedkope dB metertjes.

Ik vraag mij af waarom je begeleider hiervan niets vertelt heeft (of weet die niet van je onderwerp?).
Eric

Berichten: 20

Re: [natuurkunde] decibel meter

Hartelijk bedankt, hier heb ik teminste iets aan! Ik zal op zoek gaan naar een dB meter. Ik heb nog wel een vraagje, ik heb een programmatje gevonden waarmee ik het volt (RMS) niveau kan bepalen.

Hij staat 'zonder' geluid op 50 V, en verspringt met het aanslaan van een piano toets naar ongeveer 6000.

Dan zou je kunnen zeggen dat 50 V het grondniveau is en 6000 V het nieuwe geluidsniveau.

Op deze site: http://www.muzique.com/schem/gain.htm kun je dit omzetten naar dB.

Als je hier 5950 V invult krijg je 75.5 wat best wel eens zou kunnen kloppen want ik druk de toets zo hard mogelijk in.

Is dit geen manier om dit probleem uit de wereld te helpen?

In ieder geval erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: [natuurkunde] decibel meter

Roel,

Ik ga even niet in op je vraag rond een willekeurig programmaatje.

Ik wou alleen je nog waarschuwen voor de integratietijd. Als je RMS vertaalt vindt je daar 3 woorden in: Rooth Mean Square.

Die Mean is belangrijk.

Dit is een gemiddelde over tijd. Een geluidsdrukniveau geeft dus een niveau gemiddeld over een bepaalde periode.

Zo zal jij zien dat afhankelijk van je instelling van zelfs goedkope dB metertjes de evolutie en maximum van je niveau zal schelen afhankelijk of je dit metertje in slow of fast gezet hebt.

Dit verschil wordt vooral belangrijk bij impulsvormig geluid zoals bijvoorbeeld de aanslag van je piano toetsen.

Een zeer kort geluid zal gemeten in peak een heel ander maximaal dB niveau aangeven dan wanneer je dit meet in fast of slow (of gelijk welke andere lineaire of exponentiële tijdsintegratie).

Als je dit niet door hebt kan jij getallen weergeven, maar in wezen niet weten wat deze getallen nu juist betekenen of voor staan.

Jij zoekt nu naar: "Hoe geraak ik aan getallen". Je moet eerst beter begrijpen naar wat je juist zoekt en waar deze getallen voor staan.

De Nederlandse en Belgische arbeidswetgeving laat pieken toe tot 140 dB. Dit is momentaan geluid (zeer korte integratietijd). Als ze dit niveau zouden toelaten voor LEQ (lange termijnsgemiddelde) of zelf FAST was eenieder (haast) doof die hier een dag of zelfs een uur mee te maken had.
Eric

Berichten: 20

Re: [natuurkunde] decibel meter

Ik zal dus op zoek moeten naar een dB meter. Ik heb ook wat meer verstand gekregen van dit onderwerp. Hartelijk bedankt en ik zal nog laten weten hoe het afgelopen is! (Als je geinteresseerd bent)

Gr. Roel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] decibel meter

(Als je geinteresseerd bent)
Dat zijn we altijd..... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer