Donkere materie

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Donkere materie

Goedemiddag medeforummers,

Een korte inleiding over mijzelf; ik heb totaal geen wetenschappelijke achtergrond.. het enige wat ik doe is regelmatig Discovery Channel + National Geographic bekijken en zodoende zie je nog wel eens iets over het universum.

Werkelijk fascinerend als je dat allemaal ziet.. Nu heeft mijn vraag betrekking op donkere materie (voor zover ik het heb kunnen begrijpen :D )

Als je een hol, balvormig object hebt van +/- 1m in doorsnede en je trekt deze (ik weet dus niet of dat mogelijk is) voor de volle 100% vacuüm.. wat zit er dan in dat vacuüm? Staat een vacuüm gelijk aan geen aanwezige materie?

Want wat ik denk, is dat in een gecreeërd vacuüm dan misschien de donkere materie -die wordt verondersteld te bestaan- kan worden gevonden?

Ben benieuwd naar de reacties.

Groeten,

el mãgico.
Hoeveel kanten heeft een bal...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Donkere materie

Als je een hol, balvormig object hebt van +/- 1m in doorsnede en je trekt deze (ik weet dus niet of dat mogelijk is) voor de volle 100% vacuüm.. wat zit er dan in dat vacuüm?


Relatief niets, maar een absoluut vacuüm bestaat niet. Zie:
Want wat ik denk, is dat in een gecreeërd vacuüm dan misschien de donkere materie -die wordt verondersteld te bestaan- kan worden gevonden?
Als je een vacuüm maakt, zit daar per definitie heel weinig materie in. Dit rijmt niet met de aanwezigheid van donkere materie (als zoiets al bestaat), temeer donkere materie niet vanzelf ontstaat uit het vacuüm.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12

Re: Donkere materie

Ik zie al wat ik verkeerd heb gedaan, ik bedoel geen donkere materie, maar donkere energie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_energie

even aanpassen in de openingspost. :D

Ik kom er net achter dat je de openingspost niet kan wijzigen?

Dan stel ik mijn vraag hier even opnieuw.

Nu heeft mijn vraag betrekking op donkere energie (voor zover ik het heb kunnen begrijpen )

Als je een hol, balvormig object hebt van +/- 1m in doorsnede en je trekt deze (ik weet dus niet of dat mogelijk is) voor de volle 100% vacuüm.. wat zit er dan in dat vacuüm? Staat een vacuüm gelijk aan geen aanwezige materie?

Want wat ik denk, is dat in een gecreeërd vacuüm dan misschien de donkere energie -die wordt verondersteld te bestaan- kan worden gevonden?
Hoeveel kanten heeft een bal...

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Donkere materie

Volgensmij is donkere energie homogeen over universum verspreid en komt dus overal in gelijke mate voor, vacuüm of niet.

Berichten: 73

Re: Donkere materie

Donkere materie is tot nog toe slechts een verzinsel om het probleem met de hoeveelheid zichtbare massa in het heelal en de hoeveelheid verondersteld aanwezige massa op te lossen. Volgens berekeningen klopt het namelijk niet dat er zo weinig 'zichtbare' massa in het heelal is terwijl het heelal uitdijt (ook weer iets dat 'berekent' is). Derhalve is donkere materie 'berekend' maar nooit aangetoond/gevonden. Wellicht bestaat de donkere materie niet eens dus ernaar zoeken is tot nog toe futiel. Een volledig vacuum zou betekenen dat je enkel een stukje ruimte-tijd hebt waarin materie een plaats kan nemen. Dit wil niet zeggen dat 'donkere' materie uit het 'niets' verschijnt.

Reageer