[natuurkunde] valversnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 188

[natuurkunde] valversnelling

3. Een steen wordt verticaal naar onder geworpen met beginsnelheid 8 m/s van op 25 m hoogte. Zoek:

- de tijd nodig om de grond te bereiken. (1,59 s)

- de snelheid waarmee de steen de grond raakt. (23,5 m/s)

de antwoorden staan er bij, maar ik kom er maar niet uit

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [natuurkunde] valversnelling

Ken je de formules voor een ERB? (eenparige rechtlijnige beweging) Zoja, je a is hier gewoon de valversnelling g...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 188

Re: [natuurkunde] valversnelling

juist ja, is dat deze formule: s=0,5at^2 + v(0)t?

want als ik die gebruik dan krijg ik het juist antwoord :D

Stom ik had hem al gebruikt maar ik was het kwadraat vergeten :D

maare die formule mag je dus gebruiken ook als iets niet vrij valt?

enne die b die heb ik met het behoud van energie gedaan, maar kan dan ook anders?

Berichten: 188

Re: [natuurkunde] valversnelling

mijn excuus ik zal er nota van nemen en de volgende keer mijn berichten niet meer hier posten

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: [natuurkunde] valversnelling

mijn excuus ik zal er nota van nemen en de volgende keer mijn berichten niet meer hier posten
Excuses aanvaard en dit topic overgeheveld naar het huiswerk forum. :D
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] valversnelling

maare die formule mag je dus gebruiken ook als iets niet vrij valt?
Na loslaten werkt er geen andere kracht op dan de zwaartekracht, en dus is dit gewoon een vrije val. Als dit tegen je intuïtie indruist, beschouw het dan gewoon als een vrije val van een steen die wat hoger dan 25 m werd losgelaten, en die je pas vanaf 25 m hoogte begon te volgen, waarbij je constgateerde dat de steen op 25 m hoogte reeds een snelheid van 8 m/s had gekregen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [natuurkunde] valversnelling

enne die b die heb ik met het behoud van energie gedaan, maar kan dan ook anders?
Behoud van energie gaat zeker en vast werken, maar ook hier kan je de formules van een ERB op loslaten; nl v=v_0 + at = v_0 + gt. En de tijd ken je nu al :D Maar eigenlijk vind ik behoud beter, want hier gebruik je iets wat je hebt moeten berekenen en als je daar mist, mis je hier ook (ik praat nu in termen van een toets ofzo).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer