Springen naar inhoud

kan iemand mij die sinus en cosinus uitleggen?

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 18 januari 2004 - 00:45

ik wil nou weten hoe je bv de hoogte van een gebouw kunt meten zonder meetlat maar dmv een sextant..

ik moet dus weten met het aantal meter wat ik van het gebouw afsta en de graden die me sextant aangeven hoe hoog het gebouw is..

heeft iemand een ideE??

alvast bedankt:)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2004 - 10:00

door het formuletje overstaande zijde gedeelt door aanliggende zijde is (dacht ik ) tg alpha

dus in jou geval wil je de hoogte(=overstaande zijde)

dus jij moet tangens alpha maal de afstand tot gebouw berekenen.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

• Gast

Geplaatst op 18 januari 2004 - 15:04

hier ff een plaatje om het duidelijker te maken:)

Geplaatste afbeelding

ik sta 100 meter van het gebouw vandaan, dat is mekkelijk te berekenen door grote stappen te nemen:)

me sextant geeft 36 graden aan dus dat weet ik ook..

een rechtopstaand gebouw is 90 graden..
die 3 gegevens heb ik dus..

welke gegevens moet ik nou op elkaar toepassen om te weten te komen hoe hoog het gebouw is?

bvd:)

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 januari 2004 - 15:41

Je hebt de overstaande en aanliggende rechthoekszijde, dit is dus de tangens

tan a = overstaande/aanliggende
tan 36 = hoogte flatgebouw/100

De hoogte van het flatgebouw is dan dus 100 * tan 36
Dus ongeveer 73 meter

• Gast

Geplaatst op 18 januari 2004 - 16:52

tan 36 = 100/hoogte flatgebouw

De hoogte van het flatgebouw is dan dus 100/tan 36
Dus ongeveer 138 meter

welke som heb je dan gedaan met het getal 100 en 36?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8344 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 januari 2004 - 10:10

een ezelsbruggetje die ik nog wel eens wil gebruiken is osasoa.

o/s, a/s, o/a. oftewel overstaande gedeeld door schuine zijde, aanliggende delen door schuine zijde en overstaande delen door aanliggende zijde. in deze volgorde heb je het over de sin, cos en tang
"Meep meep meep." Beaker

• Gast

Geplaatst op 19 januari 2004 - 14:35

neem het voorbeeld van mijn flat.. welk is dan schuine zijde, obverleggende zijde??
ik snap ut nog neit..

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 januari 2004 - 16:48

met schuine zijde van jouw flat, is net hetzelfde als de schuine zijde van een driehoek met rechte hoek.

de overstaande zijde is in jouw geval de hoogte van het flatgebouw: de zijde over je hoek van 36graden.

• Gast

Geplaatst op 19 januari 2004 - 22:41

misschien een heel irritante vraag.. maar wat reken je nou uit op wat?

ik wil dit gewoon echt weten maar volgens mij heb ik de cappasitijd er niet echt voor:P

Grazy McCool

Grazy McCool

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2004 - 11:45

kent niemand meer die regeltjes meer die ik ook heb geleerd in de tweede klas:

TOA: Tan(a) = Overstaande / Aanliggende
CAS: Cos(a) = Aanliggende / Schuine
SOS: Sin(a) = Overstaande / Schuine

Leer dit uit je kop of hou het erbij en je kunt het zo oplossen :shock: ;) :?:

//EDIT dus ongeveer zoals Wouter zei EDIT//

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8344 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2004 - 12:00

als je de sinus neemt van de Overstaande zijde/de Schuine zijde komt er als het goed is 36 uit. in formule vorm: sin O/S= 36 :shock: alpha (of second) sin 36= O/S ;) O/ alpha sin 36=S :?: alpha sin 36 X
S=O

zo heb je ook de cosinus van de aanliggende zijde/ de schuine zijde = 36 en de tan van de overstaande zijde / de aanliggende zijde = 36

je kan deze formules anders schrijven door het welbekende ezelsbruggetje van 8= 4 X 2 toe te passen. je kan dit immers ook als 4= 8/2 en 2=8/4 schrijven.

om te weten wat de schuine, de aanliggende en de overstaande zijde zijn moet je eerst weten vanuit welke hoek je kijkt. in jou geval is de afstand van jou tot de flat de aanliggende zijde, de hoogte van de flat de overstaande zijde en is de afstand van jou tot de top van de flat de schuine zijde.

dus;
-de aanliggende zijde is de zijde die aan hoek alpha ligt en aan de andere kant een hoek van 90 graden maakt.

- de overstaande zijde maakt samen met de aanliggende zijde de hiervoor genoemde 90 graden hoek en staat recht tegenover hoek alpha.

- de schuine zijde staat aan beide uiteinden schuin op de andere 2 zijdes. dit is ook de enige overgebleven lijn.
als je dit voor een paar rechtzijdige driehoeken hebt bepaald is het een peuleschilletje.

ik hoop dat het nu allemaal wat duidelijker is en dat je er verder uitkomt. laat het ons anders ff weten en geef dan duidelijk aan wat je niet snapt.
"Meep meep meep." Beaker

Grazy McCool

Grazy McCool

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2004 - 15:33

tan 36 = 100/hoogte flatgebouw

De hoogte van het flatgebouw is dan dus 100/tan 36
Dus ongeveer 138 meter

Ga ff rekenen dit klopt niet

Tan(a) = Overstaande / Aanliggende

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2004 - 18:23

Ga ff rekenen dit klopt niet

Tan(a) = Overstaande / Aanliggende

:shock:
Akkoord, heb het aangepast.

• Gast

Geplaatst op 24 juni 2004 - 23:53

Als ik nou eens helemaal niets van het desbetreffende gebouw of object weet... Is er dan toch een manier om achter de hoogte en de afstand van het object te komen? Ik kan er in ieder geval geen bedenken!

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juni 2004 - 08:26

Als ik nou eens helemaal niets van het desbetreffende gebouw of object weet... Is er dan toch een manier om achter de hoogte en de afstand van het object te komen? Ik kan er in ieder geval geen bedenken!

Nee, de hoek waaronder je de top van het gebouw ziet zegt alleen iets over de verhouding tussen de afstand en de hoogte. De afstand of hoogte zelf kun je er niet uit afleiden, want als het gebouw twee keer zo ver weg zou staan (en twee keer zo hoog zou zijn) zou je precies hetzelfde zijn.

Wat eventueel wel een mogelijkheid is, is kijken of er ramen of andere herkenbare objecten op het gebouw zitten, waarvan enigszins bekend is wat gangbare afmetingen zijn. Aan een rij ramen boven elkaar kun je bijvoorbeeld meten onder welke hoek je de hoogte van één verdieping ziet, en daarvan kun je redelijkerwijs aannemen dat het bijvoorbeeld tussen de 2.5 en 3 meter ligt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures