[scheikunde] redoxtitraties: practicumverslag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 30

[scheikunde] redoxtitraties: practicumverslag

Afbeelding

Ik ben leerling in het 6de jaar van het middelbaar en ik moet een verslag van dit practicum maken, dus stap 4A en 4B opstellen en 5 neerschrijven. 4A is enkel een tabelletje maken, dat is geen probleem, maar 4B daarentegen... Ik heb de nota's nog eens extra uitgetypt op het blad omdat ik weet dat mijn geschrift nu niet meteen het leesbaarste is.

Ik moet de concentratie berekenen van FeSO4. Het probleem is: ik weet absoluut niet hoe ik hier aan moet beginnen. Ik denk dat ik regels en formules van een vorig jaar moet toepassen, maar ik heb momenteel geen enkele mogelijkheid om dit na te kijken of op te zoeken. Als dit niet het geval is, moet het zijn dat ik een soort van redoxreactie moet opstellen, maar ik zie niet in hoe ik van daar uit een concentratie kan berekenen.

Ps. Mijn excuses voor de gigantische file, de watermark en het uur (heb ondertussen al zowat iedereen in mijn buurt geraadpleegt die ik kon, maar niemand kon me helpen en heb de kans niet gehad om de leerkracht uitleg te vragen)

Wat ik al heb:

Gegevens:

Concentratie [K2Cr2O7]=0,020 mol/l (bij normale omstandigheden)

Gemiddeld volume [FeSO4]=19,9 ml (enfin, ik denk toch dat ik het gemiddeld volume moet gebruiken aangezien ik de gemiddelde concentratie moet vinden.)

Verder weet ik niet zo goed welke getallen ik nog moet gebruiken...

Ook weet ik niet of ik [Fe+Cr2O7-><-Fe+Cr] moet gebruiken of die hele lange onderaan.

Ik zou het enorm waarderen mocht iemand mij op weg helpen, al was het maar met correctie of formules.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] redoxtitraties: practicumverslag

Gemiddeld volume [FeSO4]=19,9 ml
Nee, gemiddelde volume K2Cr2O7 is 19,9 ml. Volume FeSO4 was 25 ml volgens het voorschrift punt 2).
Ook weet ik niet of ik [Fe+Cr2O7-><-Fe+Cr] moet gebruiken of die hele lange onderaan.
De gegeven vergelijking onder 3) is niet compleet (want de aantallen atomen links en rechts waren niet gelijk) maar diende slechts om je te informeren dat reductor Fe2+ oxideert tot Fe3+ en oxidator Cr2O72- reduceert tot Cr3+.

De lange vergelijking is wel juist maar je zult toch in je verslag moeten vermelden hoe je daaraan gekomen bent. Als het goed is heb je dat bereikt door de juiste halfreacties voor oxidatie en reductie op te schrijven en te combineren tot de totaalreactie.

Uit de totaalreactie blijkt hoeveel mol FeSO4 reageert met hoeveel mol K2Cr2O7.

Je weet hoeveel ml K2Cr2O7 je uit de buret toegevoegd hebt en wat de concentratie hiervan was dus je weet hoeveel mol dit was.

Dus je weet via de totaalvergelijking dan ook hoeveel mol FeSO4 er geweest moet zijn in die 25 ml monster, en dan weet je dus ook wat de concentratie FeSO4 was.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer