Hoek bepalen in trapezium

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 21

Hoek bepalen in trapezium

hallo,

ik weet niet zeker of het hier hoort...

maar goed, mijn vraag, waar ik al lang op zitten zoeken heb, maar er niet aan uit raak...

in een trapezium is de kleine basis even lang als de opstaande zijden en zijn de diagonalen even lang als de grote basis, bereken de grote van de hoeken die de 2 diagonalen maken...

Afbeelding

let op! de afmetingen op de afbeelding kloppen niet!

mvg,

TSJ

Berichten: 4.246

Re: Hoek bepalen in trapezium

Kan je de afbeelding ook geven?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Hoek bepalen in trapezium

TSjeromeke schreef:hallo,

ik weet niet zeker of het hier hoort...

maar goed, mijn vraag, waar ik al lang op zitten zoeken heb, maar er niet aan uit raak...

in een trapezium is de kleine basis even lang als de opstaande zijden en zijn de diagonalen even lang als de grote basis, bereken de grote van de hoeken die de 2 diagonalen maken...

Afbeelding

let op! de afmetingen op de afbeelding kloppen niet!

mvg,

TSJ
Noem het getekend trapezium ABCD. Bekijk drh ABD, wat voor drh is dit? Noem hoek ABD even x. Bekijk nu drh ACD, zelfde vraag. Nu volgt hoek DAB is 2x. Zodat de som van de hoeken in drh ABD gelijk is aan 5x. Ga dit na.

Berichten: 21

Re: Hoek bepalen in trapezium

Noem het getekend trapezium ABCD. Bekijk drh ABD, wat voor drh is dit? Noem hoek ABD even x. Bekijk nu drh ACD, zelfde vraag. Nu volgt hoek DAB is 2x. Zodat de som van de hoeken in drh ABD gelijk is aan 5x. Ga dit na.
ik snap je tot je laatste zin.

hoek DAB is dus 2x, ABD is x, maar hoe kom je dan dat hoek ADB ook 2x is?

edit: alhoewel ik nu zie dat ik ook niet echt snap waarom hoek DAB 2x is...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Hoek bepalen in trapezium

Ga eens in de figuur na welke hoeken allemaal x zijn. Gebruik het geg dat sommige drh gelijkbenig zijn zoals drh ABD en ACD.

Opm: Ik merk nu pas, dat je gereageerd hebt op mijn aanwijzingen.

Reageer