Aantal mogelijkheden om pijltjes op een dartbord te gooien

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

Aantal mogelijkheden om pijltjes op een dartbord te gooien

Ik zag laatst ergens in een foldertje een dartbord staan met allemaal (niet logische) getallen erop. De vraag was: Kun je op dit dartbord met drie worpen 50 gooien? Het antwoord was niet zo moeilijk, (ja), maar dat was niet de vraag die ik mezelf toen stelde: als je werkelijk geen idee hebt of het kan, hoeveel mogelijkheden heb je dan? Je mag uiteraard ook 2 x of zelfs 3 x hetzelfde getal gooien.

Ik probeerde de formule te vinden, maar het lukte niet echt :shock:

ik was zover gekomen:

Aantal velden om in te gooien 1 2 .. 3 .. 4

Mogelijkheden ......................1 4 . 10 . 20

Maar ik zag hier niet echt een formule in... weet iemand die?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Aantal mogelijkheden om pijltjes op een dartbord te gooien

Het gooien van P pijltjes op een bord met V velden is hetzelfde als het gooien van P dobbelstenen met V zijden.

Het aantal mogelijkheden is (P+V-1)C(P) = (P+V-1)C(V-1), oftewel P+V-1 boven P of boven V-1 (da's hetzelfde). Zie dit topic over dobbelstenen voor uitleg.

P is in dit geval 3, dus met bijvoorbeeld 62 velden heb je 64C3 = 64!/(61![.]3!) = 41664 mogelijkheden.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Aantal mogelijkheden om pijltjes op een dartbord te gooien

Moet je geen rekening houden met het feit dat je ook 2x of zelfs 3x het zelfde vakje mag gooien?

Ik zou dus zeggen dat het antwoord 64C3 + 63C2 + 62C1 is.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Aantal mogelijkheden om pijltjes op een dartbord te gooien

Dat doe ik juist, let op dat het in m'n voorbeeld om 62 velden ging, waarbij je met 3 pijltjes 64C3 mogelijkheden hebt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer