[wiskunde] limiet van reeks

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

[wiskunde] limiet van reeks

"Veronderstel dat
\((x_n)_n\)
een convergente rij is in
\(\rr\)
. Noteer de limiet met a. Beschouw nu de rij
\((g_n)_n\)
van de opeenvolgende rekenkundige gemiddelden, gegeven door:
\(g_n = \frac{1}{n} \sum_{k=1}^{n} x_k \)
Formuleer een vermoeden over de limiet van de rij en bewijs deze dan."

Nu, het bewijzen lukt mij (voorlopig) helemaal niet; maar een vermoeden formuleren ook al niet echt. Ik had eens uitgeprobeerd wat er gebeurde als ik nam
\(x_n = 1 - \frac{1}{n}\)
en deze leek maar door te groeien richting oneindig als ik ze invulde in
\(g_n\)
. Maar als ik dan nam
\(x_n = \frac{1}{n}\)
ging dit toch richting 0 :D Wil dit dan zeggen: de limiet bestaat niet of mis ik iets? (mss is een rij met limiet 0 sowieso een slechte rij)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] limiet van reeks

Kijk eens wat je krijgt als je de definitie van een convergente rij toepast.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] limiet van reeks

Wel euhm, in mijn ogen levert dat niet veel speciaals op; ik kan |xn - a|< epsilon voor n groter dan een zekere n0... (kort gezegd enzo :D ). Maar dat helpt toch niet? Want dit zegt mij nog steeds nix over het begin van mijn rij... (en als ik sommeer is dat toch belangrijk)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] limiet van reeks

Wel euhm, in mijn ogen levert dat niet veel speciaals op; ik kan |xn - a|< epsilon voor n groter dan een zekere n0... (kort gezegd enzo :D ). Maar dat helpt toch niet? Want dit zegt mij nog steeds nix over het begin van mijn rij... (en als ik sommeer is dat toch belangrijk)
Je weet dat de oorspronkelijke rij
\((x_n)_n\)
een limiet a heeft. Je weet ook hoe de rij
\(g_n = \frac{1}{n} \sum_{k=1}^{n} x_k\)
van je oorspronkelijke rij afhangt. Kijk eens wat je krijgt als je |gi+1-gi| bepaalt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] limiet van reeks

Ah :P Dus eigenlijk een Cauchyrij beschouwen...want als het een Cauchyrij is, is ze convergent. Om terug te komen op i+1 - i, het enige wat over blijft is dus het (i+1)de getal op i+1...

Maar dan zie ik nog niet echt wat de limiet zou moeten zijn :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer