Dish/stirling systeem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 15

Dish/stirling systeem

Hallo,

Ik wil graag weten wat het rendement van een stilringmotor is in de Dish/Stirling systemen. Dit zijn parabolische spiegels die zonlicht concentreren en via een ontvanger een stirlingmotor opwarmen, waardoor deze gaat draaien. Zo kan energie opgewekt worden.

Om het rendement te bereken heb ik hoogste en de laagste temperatuur van het gas in de stirlingmotor nodig. De hoogste is ongeveer 790 graden Celsius, maar de laagste weet ik niet.

Heeft iemand van jullie een idee, of kan iemand van jullie goed schatten wat dit ongeveer kan zijn?

Groetjes!

Wyke

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Dish/stirling systeem

Het rendement van de Stirlingmotor zelf is eigenlijk niet belangrijk.

Waar het om gaat is wat het rendement van de solar dish plus Stirling is, m.a.w. hoeveel % van de zonneenergie wordt omgezet in electriciteit, en dat is ongeveer 30 %.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 15

Re: Dish/stirling systeem

Oke, het is misschien niet belangrijk, maar ik moet kunnen aantonen dat het ongeveer 30% is, dus ik moet die 30% ergens vandaan halen...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Dish/stirling systeem

Let op: die 30 % is niet van de Stirling motor maar van de combinatie Solar Dish + Stirling.

Een jaar geleden is hiervoor een record gevestigd met 31,25 % in New Mexico.

Het rendement van de Stirling zal dan groter zijn dan 30 % omdat immers niet alle zonnewarmte door de motor opgenomen wordt want er zijn immers convectie- en stralingsverliezen bij die 790 oC van de hete Stirling-kop.

Maar waarom moet je iets kunnen aantonen?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 15

Re: Dish/stirling systeem

Voor een groot onderzoek naar duurzame energie-opwekking.

het moet een snelle analyse zijn over het rendement van het systeem,

het hoeft dus niet heel gedetailleerd.

Ik weet dat het zonlicht wordt gereflecteerd met ongeveer 90% en dat

de warmte door de ontvanger met ongeveer 90% wordt doorgegeven aan de stirlingmotor.

De motor zelf zet de warmte ongeveer om in elektriciteit met 90%

dus als hij een rendement van 30% heeft, dan heeft de stirlingmotor een rendement

van ongeveer 40%, alleen dit is van het antwoord naar de vraag toewerken in plaats van andersom

dus eigenlijk moet ik gewoon het rendement van de stirlingmotor weten..

Reageer