[natuurkunde] afleiden richtingscoëfficiënt grafiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[natuurkunde] afleiden richtingsco

Hallo!

Voor een natuurkunde PO moeten wij de richtingscoëfficiënt van een grafiek afleiden.

We hebben het volgende probleem:

we moeten afleiden C (joule per meter), maar onze grafiek heeft een y-as in graden Celsius en een x-as van tijd in seconden. Mogen we dan met behulp van een raaklijn de rc berekenen of moeten we eerst de tijd omzetten in joules ofzo?

alvast bedankt!

isa en anouk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] afleiden richtingsco

Dag Isanouk, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 771

Re: [natuurkunde] afleiden richtingsco

In principe hoeft dat niet je kan je RC bepalen in °C/s

en dan van °C naar joule, je zou op hetzelfde moeten uitkomen dan eerst omzetten en dan de RC bepalen

Maar je moet toch beetje opletten met je eenheden: tijd omzetten naar joules?

en ben je zeker dat het joule per meter is? bedoel je niet joule per seconde?

is het een rechte grafiek of...?

eig zou regressieanalyse het beste zijn hier, maar ik weet niet wat je niveau is

Ik neem aan dat dit niet de bedoeling kan zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [natuurkunde] afleiden richtingsco

Je zou naar je gekende wetten/formules moeten kijken om te zien hoe je C/m kan krijgen uit J/s.

Ik ben zelf ook geen genie met die formules en heb geen formularium bij de hand, maar de eerste stap lijkt mij om Joule anders te schrijven.

Beetje dimensieanalyse eigenlijk.

Berichten: 771

Re: [natuurkunde] afleiden richtingsco

Xenion schreef:Je zou naar je gekende wetten/formules moeten kijken om te zien hoe je C/m kan krijgen uit J/s.

Ik ben zelf ook geen genie met die formules en heb geen formularium bij de hand, maar de eerste stap lijkt mij om Joule anders te schrijven.

Beetje dimensieanalyse eigenlijk.
ik denk dat topicstarter beetje fout zit met de eenheden

Want ik zie niet in hoe je van coulomb/m naar joule/s kan geraken (zeker omdat coulomb een MKSA-eenheid is, en de andere 3 MKS eenheden...)

ik denk dat C hier moet gezien worden als °C

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] afleiden richtingsco

het blijft gissen, maar ik vermoed C als warmtecapaciteit in J/K

Ik neem aan dat er een constant vermogen is toegevoegd, zodat je tijd kunt omrekenen naar joule.

Kortom, beschrijf je proef, en zet je grootheden en eenheden eerst eens fatsoenlijk op een rijtje
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [natuurkunde] afleiden richtingsco

Jan van de Velde schreef:het blijft gissen, maar ik vermoed C als warmtecapaciteit in J/K

Ik neem aan dat er een constant vermogen is toegevoegd, zodat je tijd kunt omrekenen naar joule.

Kortom, beschrijf je proef, en zet je grootheden en eenheden eerst eens fatsoenlijk op een rijtje
Ja dat klopt, we moeten de warmtecapaciteit bepalen. maar hoe gaan wij van graden/sec naar Joule per kg?

want zo moet het toch? tot nu toe al erg bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] afleiden richtingsco

Ja dat klopt, we moeten de warmtecapaciteit bepalen.
Van wat? De stap die we intussen gemaakt lijken te hebben is vooralsnog gebaseerd op weinig anders dan educated guesses onzerzijds, die vooralsnog jouwerzijds slechts half bevestigd worden. Ik heb wel een stapeltje vermoedens, maar als ik die allemaal moet gaan neertypen in de trant van "Als je ...... dan ......" dan ben ik zó een paar pagina's en 4 uur verder.

Als je nou eens eerst fatsoenlijk je proefje beschrijft. We kunnen echt geen fatsoenlijk antwoord bedenken als we niet fatsoenlijk weten wat je deed, hoe en waarmee. En liefst ook precies waarom.
Kortom, beschrijf je proef, en zet je grootheden en eenheden eerst eens fatsoenlijk op een rijtje
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer