Coriolis

Moderator: physicalattraction

Berichten: 398

Coriolis

Beste lezer,

Ik was op zoek naar de werking van een Coriolis mass flow meter. Ik heb veel (dezelfde) informatie gevonden over Coriolis, namelijk: het is een fictieve kracht, net zoiets als de centrifugaalkracht, die geintroduceerd moet worden als je een bewegend deeltje bekijkt vanuit een roterend referentiestelsel.

Maar hoe wordt dit toegepast in een meetsysteem?

Wat ik weet:

De slang waar de massa doorheen stroomt vibreert (geforceerd). Ik kan begrijpen dat als de inhoud van de slang zwaarder is, dat deze meer moeite heeft met vibreren, maar verder kom ik niet.

Kan iemand dit plaatje misschien toelichten? waarom wijzen de krachten aan het begin en aan het eind in een andere richting? (toch gewoon tegen de bewegingsrichting van de slang in?)

Afbeelding

Alvast bedankt

Berichten: 308

Re: Coriolis

Zoek de definitie van de Coriolis kracht. Je moet de rotatievector w bepalen. De buis is een halve circel die om een middellijn van de circel (waar de buis vast zit) draait. In de tekening is de vibratie geforceerd: de rotatierichting draait steeds om, dus wisselt de Corioliskracht ook steeds van richting. Omdat de krachten aan de uiteinden tegengesteld staan, krijg je een torsie van de buis, die ook wisselt met de vibratiefrequentie. Dat kun je meten.

Berichten: 398

Re: Coriolis

Zoek de definitie van de Coriolis kracht.
Dan vind ik dat het een fictieve kracht is. Die alleen vanuit bepaalde referentiestelsels te merken is. Alle sites die ik heb gevonden beginnen vervolgens een praatje over de aarde en kogelbanen en zo. Ik zie de link nog niet met dit.

De buis beweegt toch net als een springtouw? (maar dan met een steeds omkerende richting)

Dan snap ik dat als de buis omhoog beweegt, de vloeistof in de buis een kracht naar beneden uitoefend (traagheid)

Maar dit verhaal komt niet overeen met het plaatje...

Berichten: 398

Re: Coriolis

Volgens mij ben ik er nu bijna (maar nog niet helemaal)

(1) vanuit de ingang gaat de vloeistof eerst verder naar buiten --> daar is een grotere draaicirkel --> en een grotere snelheid

(2) richting de uitgang gaat de vloeistof weer verder naar binnen--> daar is een kleinere draaicirkel --> en een kleinere snelheid

Ik zie dat er dus sprake is van versnellingen, en dat er dus krachten zijn aan te wijzen --> Corioliskrachten.

Ook zie ik dat de versnelling in (1) positief is en in (2) negatief --> de krachten zijn dus tegengesteld. Dat maakt torsie aannemelijk, maar ik zie nog niet precies hoe (waar en welke richting) de vloeistof kracht uitoefent op de buis...

Berichten: 23

Re: Coriolis

De buis met het fluidum wordt in (sinusvormige)trilling gebracht, de eigenfrequentie waarmee dit gebeurt is direct afhankelijk van de dichtheid van het fluidum. Als het fluidum stroomt zal er een faseverschuiving (door de groene pijltjes in de tekening) van de trilling tussen de voor en de achterkant van de buis ontstaan. Deze faseverschuiving is vervolgens weer een maat voor de snelheid waarmee de vloeistof door de buis heengaat.

Maakt dat het iets duidelijker?

Als je duits kan is de duitse wikipedia pagina een aanrader.

Berichten: 398

Re: Coriolis

Het kwartje is gevallen! bedankt allemaal :D

Berichten: 308

Re: Coriolis

De corioliskracht is niet fictief, maar betrokken op een niet-inertiaalstelsel. De buis beweegt op en neer. De corioliskracht is aanwezig in het coordinatenstelsel van de buis, dat dus meebeweegt. In de corioliskracht zit een vectorproduct: de kracht staat loodrecht op w en op v. Als de buis een halve circel is dan staan de v's aan de twee uiteinden in tegengestelde richting, terwijl w voor beiden hetzelfde is, dus staan de krachten in tegengestelde richting.

Berichten: 398

Re: Coriolis

Hmm..

Toch nog niet helemaal gevallen dus... :D

In de formule zitten alleen v en w...

Stel w omhoog en v naar achter. Dan weet je toch nog niet of de vloeistofsnelheid v richting hogere hoeksnelheid gaat of richting lagere? en dat lijkt me vrij essentieel voor de richting van de kracht...

Berichten: 308

Re: Coriolis

Nee, w ligt langs de middellijn van de circel - de uiteinden van de halve circel blijven op hun plek.

Berichten: 398

Re: Coriolis

Ja oke, w langs de middellijn van de cirkel, afwisseld omhoog en omlaag toch?

Daarom koos ik 1 moment uit: namelijk als w omhoog wijst

De vloeistof die instroomt, gaat in het plaatje dus naar achter, krijgt dan een versnelling in de w-richting. Deze versnelling wordt door de massa (traagheid) tegengewerkt: een tegengestelde kracht die dus nu naar beneden wijst.

Waar zit mijn denkfout? want de kracht zou in mijn optiek dus gewoon tegen de richting van w in werken... 8-)

Berichten: 308

Re: Coriolis

Je hebt w verkeerd. Die ligt dus in het vlak van de circel. Het gaat om de as waar de circel omheen draait, heen en weer.

Berichten: 398

Re: Coriolis

8-) welke kant is dat dan in dit plaatje (kijk even alleen naar de bovenste bijvoorbeeld)

Als de bovenste ervan omhoog beweegt, dan is de w op dat moment toch omhoog gericht?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...low_256x256.gif

Berichten: 308

Re: Coriolis

Neen, w is de as waaromheen de rotatie plaatsvindt. Die rotatie-as loopt tussen de punten van de loop die vastzitten, dus in het plaatje tussen de punten waar de stroombuis in de wijdere buis gaat. Vergelijk het met een draaiende CD: de rotatieas staat loodrecht op de CD.

Berichten: 398

Re: Coriolis

Ik denk dat ik 'm nu wel echt heb begrepen 8-)

Ter controle even een paint tekeningetje:

v naar boven is positief. w naar rechts is positief (de draaiing bij positieve w is per definitie linksom toch?)
Bijlagen
Coriolis.jpg
Coriolis.jpg (20.09 KiB) 935 keer bekeken

Berichten: 308

Re: Coriolis

Ja, nu is het goed.

Reageer