bier en bier en rietje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 168

bier en bier en rietje

Er wordt beweerd dat je, als je bier door een rietje drinkt, je veel sneller zat wordt. Wel mijn vraag is, is dit waar en wat zijn hier de redenen voor?
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: bier en bier en rietje

Geloof me, het is waar. Ik heb deze bewering nooit geloofd totdat ik het zelf uitprobeerde op mijn 17e. Na een half glas heb ik de hele avond boven de wc -pot gehangen en me de dag erna echt beroerd gevoeld.

Vraag me niet hoe het komt. Ik heb er wel een aantal theorieën over, maar ik denk dat er vast wel iemand is die het veel beter en juister kan uitleggen dan mij.

Re: bier en bier en rietje

Dimevil heb jij het al eens geprobeerd?

Berichten: 168

Re: bier en bier en rietje

Dimevil heb jij het al eens geprobeerd?
Mijzelf kennende heb ik dat zeker aleens geprobeerd, maar dat zal al enige tijd geleden zijn.

Als ik een mooie wetensch uitleg heb, dan zal ik de proef een keertje doen. Met pc en forum aan, zodat ik mijn bevindingen direct kan neerpennen.

:shock:
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: bier en bier en rietje

Van http://www.bierengezondheid.be:
Mensen die bier drinken met een rietje, zijn mogelijk al dronken, maar dit even terzijde. Wanneer je bier drinkt met een rietje word je inderdaad sneller dronken, dan wanneer je normaal bier drinkt. Bij het vacuümzuigen van het rietje, daalt het kookpunt van alcohol (normaal 79 graden Celcius) en ontstaan in het rietje alcoholdampen. Die dampen worden geïnhaleerd in de longen, en langs die weg geraakt de alcohol veel sneller in het bloed dan de alcohol die via grote slokken bier in de maag terechtkomen. Bovendien komt bier via een rietje in dunne straaltjes in de mond terecht, waardoor het een groter oppervlak heeft in de mondholte. Daardoor kan er meer alcohol verdampen vooraleer het doorgeslikt wordt. Het sterk doorbloede verhemelte neemt al een gedeelte van de alcoholdampen op. Ook dat is een kortere weg voor de alcohol om in het bloed te geraken en je dus sneller dronken te maken.  

Bij eenzelfde hoeveelheid bier blijven de effecten voor de gezondheid dezelfde wanneer je normaal drinkt of via een rietje, met dien verstande dat je sneller dronken wordt met het rietje. De totale hoeveelheid alcohol wijzigt immers niet.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 168

Re: bier en bier en rietje

Dus ik kan in principe sneller dronken worden als ik alcohol inhaleer. Ik zal de proef eens op de som nemen en eens een half uurtje boven een fles whisky gaan hangen.
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: bier en bier en rietje

Doe je wel verslag van je experiment hier?

Nadat je kater verdwenen is natuurlijk... :wink:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: bier en bier en rietje

de opname van alcohol door je gehemelte is volgens mij te verwaarlozen.

Echter je wordt sneller dronken, word je ook meer dronken?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: bier en bier en rietje

Nee dus... De totale hoeveelheid alcohol blijft gelijk.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 27

Re: bier en bier en rietje

dronken worden voor junks:

injecteer een halve milliliter 40% wiskey in een ader en je bent zo dronken als een ...

Berichten: 168

Re: bier en bier en rietje

Bas schreef:Doe je wel verslag van je experiment hier?

Nadat je kater verdwenen is natuurlijk...  :wink:
Als alles goed gaat probeer ik dat volgende zaterdag, Duvels met een rietje!

I ll keep u posted!
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Re: bier en bier en rietje

Heb je het al geprobeerd?

Berichten: 168

Re: bier en bier en rietje

sorry, ben er nog niet toe gekomen, maar ik ga dat zeker nogeens testen.

Ik ben trouwens, na enkele discussies over t onderwerp, nog steeds niet helemaal overtuigd dat je sneller dronken wordt door drinken door een rietje.

we zullen wel zien he :shock:
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Berichten: 160

Re: bier en bier en rietje

Van Duvel door een rietje wordt je niet heel veel sneller dronken, daarvoor is de smaak te zwaar om lekker te zijn door een rietje. Je zou het met frisser smakende bieren beter kunnen proberen :shock: (Of cola met een fikse scheut rum oid. En dan een testpersoon naast je die hetzelfde heeft gegeten, en die moet het dan zonder rietje drinken. Anders heb je geen vergelijk natuurlijk....... Verder wordt je wel even dronken, want de hoeveelheid alcohol wordt niet meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: bier en bier en rietje

gasten: verlaagd kookpunt door het rietje? dat is echt het domste wat ik ooit op dit forum heb gelezen.

als je alcohol door een rietje drinkt wordt er door je speekselklieren (veel) meer alcohol opgenomen dan als je het uit een glas o.i.d. drinkt. Hierdoor komt de alcohol sneller en in grotere hoeveelheden in je bloedbaan.

natuurlijk spelen factoren als hoeveelheid voedsel in je maag en vermoeidheid een grote rol bij de sterkte van het aankomende dronkenschap en kun je niet per definitie zeggen dat het altijd super heftig werkt (alhoewel je je tegen de werking van een dubbele jack met een rietje slecht kunt verzetten).

lekker bezig, succes met uitproberen!

Reageer