als je een reis om de wereld maakt in een vliegtuig over de evenaar, ben je dan sneller weer terug op de plaats van vertrek als je tegen de richting van aarde vliegt? Hierbij wind buiten beschouwing gelaten.
Reis rond de wereld
Moderator: physicalattraction
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
- Moderator
- Berichten: 51.265
Reis rond de wereld
Vraag van elders, is die wel zo makkelijk als het lijkt??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
- Berichten: 7.224
Re: Reis rond de wereld
Als je de wind buiten beschouwing laat dan is het inderdaad zo makkelijk. Het probleem zit hem juist in de wind, specifiiek in de straalstromen op 10 kilometer hoogte.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
-
- Berichten: 8.614
Re: Reis rond de wereld
Dit was tevens ongeveer vraag 18 van de Nationale Wetenschapsquiz 2007:
Bron: http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOA_7HYDM3Vraag 18: Gebruikt een vliegtuig dat tegen de klok invliegt in de regel meer of minder energie dan hetzelfde vliegtuig op de retourvlucht van dit traject?
a) Meer.
b) Minder.
c) Dat hangt af van de vlieghoogte.
Het juiste antwoord is c, dat hangt af van de vlieghoogte. Je kunt alleen brandstof besparen als je gebruik maakt van de straalstromen. Deze zeer sterke wind (minstens windkracht 11) waait meestal op een hoogte van 9 tot 10 kilometer. Het grootste deel van de tijd is deze stroming van west naar oost gericht, maar door de vele kronkels kan de luchtstroming op bepaalde plaatsen ook naar zuid of noord gericht zijn. Als je op de goede hoogte vliegt, en de wind staat gunstig, kost een vlucht van Amerika naar Europa minder brandstof en minder tijd dan de terugvlucht.
Geloof niet alles wat je leest.
Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
- Moderator
- Berichten: 51.265
Re: Reis rond de wereld
Het is juist die wind die buiten beschouwing moet blijven.
OK, we gaan de minieme effecten in, maar aan die kleine dingen zat ik dus juist te denken:
OK, we gaan de minieme effecten in, maar aan die kleine dingen zat ik dus juist te denken:
- Staat de atmosfeer inderdaad daadwerkelijk per saldo stil t.o.v. de aarde, of speelt getijdenkracht van de maan een rol.
- Kunnen we gebruik maken van de aantrekkingskracht van de maan door "er achteraan" te vliegen?
- Zijn er relativistische effecten?
- Is er ................?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
- Berichten: 1.449
Re: Reis rond de wereld
Jan van de Velde schreef:OK, we gaan de minieme effecten in, maar aan die kleine dingen zat ik dus juist te denken:
- Is er ................?
Ik denk aan de middelpuntvliedende kracht. Vliegtuig A heeft de hoeksnelheid van de atmosfeer plus zijn eigen snelheid, vliegtuig B heeft die van de atmosfeer min zijn eigen snelheid.