[deeltjesfysica] eenheid van spin

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 25

[deeltjesfysica] eenheid van spin

Niet echt voor huiswerk, maar als korte vraag leek het me beter het hier te vragen

Is er een eenheid voor spin? En zo ja, wat is die eenheid dan? En zo nee, waarom niet dan?

En wat betekent het als een deeltje spin 1 heeft? Draait dat deeltje dan 1 rondje per seconde/jaar/plancktijd/...?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [deeltjesfysica] eenheid van spin

tjbmp schreef:Niet echt voor huiswerk, maar als korte vraag leek het me beter het hier te vragen

Is er een eenheid voor spin? En zo ja, wat is die eenheid dan? En zo nee, waarom niet dan?

En wat betekent het als een deeltje spin 1 heeft? Draait dat deeltje dan 1 rondje per seconde/jaar/plancktijd/...?

Alvast bedankt!
Spin is een afko van magnetisch spinimpulsmoment

Een kg x m / s

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: [deeltjesfysica] eenheid van spin

Is er een eenheid voor spin?
Volgensmij wordt spin uitgedrukt in de constante van Planck. Maar je hebt daar twee (of meer?) versies van.

De 'normale' constante is iets van 6.626 * 10^-34, en ziet eruit als een h. De andere is een h met een streepje erdoor, en was volgensmij de 'normale' constante gedeeld door twee pi. En daarin wordt spin uitgedrukt.

Alleen heb ik nooit begrepen wat spin nou eigenlijk is. De pagina op Wikipedia is iets te moeilijk voor mij, hoewel ik eruit begrepen heb dat spin iets anders is dan een draaing om een bepaalde as.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [deeltjesfysica] eenheid van spin

Volgens mij wordt spin uitgedrukt in de constante van Planck
of de constante van Dirac. Je hebt gelijk maar ook dit zijn een aantal kg x m / s.
En wat betekent het als een deeltje spin 1 heeft?
De kleinst meetbare spin is de protonspin = elektronspin die meestal wordt aangeduid met 1/2. Een deeltje met spin 1 heeft dan een 2 x zo groot spinimpulsmoment als het proton.

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: [deeltjesfysica] eenheid van spin

thermo1945 schreef:Spin is een afko van magnetisch spinimpulsmoment

Een kg x m / s
Vandaar dat ik niets kon vinden. Ik had niet door dat het een afkorting was :D

Btw, impulsmoment wordt toch uitgedrukt in kg × m² / s ? Of is dat anders voor een spinimpulsmoment?
MacHans schreef:Volgensmij wordt spin uitgedrukt in de constante van Planck. Maar je hebt daar twee (of meer?) versies van.

De 'normale' constante is iets van 6.626 * 10^-34, en ziet eruit als een h. De andere is een h met een streepje erdoor, en was volgensmij de 'normale' constante gedeeld door twee pi. En daarin wordt spin uitgedrukt.

Alleen heb ik nooit begrepen wat spin nou eigenlijk is. De pagina op Wikipedia is iets te moeilijk voor mij, hoewel ik eruit begrepen heb dat spin iets anders is dan een draaing om een bepaalde as.
Dus als je zegt dat een deeltje spin 1 heeft, bedoel je eigenlijk spin van 1 ℏ ?

In ieder geval bedankt voor het snelle antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [deeltjesfysica] eenheid van spin

Het moet inderdaad kg × m² / s zijn. Sorry.

(spin)impulsmoment = massa x snelheid x lengte. Vandaar.

Reageer