[wiskunde] rekensommetje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 58

[wiskunde] rekensommetje

Wat is de rest van 243^317 gedeeld door 437 ?

edit: het is niet voor een huiswerk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [wiskunde] rekensommetje

edit: het is niet voor een huiswerk.
Dat ontslaat je nog niet van je sociale plicht om ons niet (dan weliswaar niet als huiswerk- maar als) rekenmachine te gebruiken.

Begin eens ergens, waar loop je vast?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 58

Re: [wiskunde] rekensommetje

Jan van de Velde schreef:Dat ontslaat je nog niet van je sociale plicht om ons niet (dan weliswaar niet als huiswerk- maar als) rekenmachine te gebruiken.

Begin eens ergens, waar loop je vast?
Ow,ow. Met een gewone rekenmachine lukt dit niet, met excel evenmin. Daarom ben ik op zoek naar een manier deze opgave toch op te lossen. 'k Vond zelf niets, dus hoopte ik op jullie originaliteit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [wiskunde] rekensommetje

Ow,ow. Met een gewone rekenmachine lukt dit niet, met excel evenmin. Daarom ben ik op zoek naar een manier deze opgave toch op te lossen. 'k Vond zelf niets, dus hoopte ik op jullie originaliteit.


Logaritmen?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 58

Re: [wiskunde] rekensommetje

Logaritmen?
Beste,

Het is uiteindelijk gelukt door door 243^317 op te splitsen in kleinere exponenten en daarvan de rest te berekenen en dan de resten te vermenigvuldigen. In ieder geval, 'k kom de uitkomst uit die 'k moest uitkomen. Toch bedankt voor jullie hulp :D
Afbeelding

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] rekensommetje

Dit lijkt mij een typische opgave die d.m.v. modulorekening eenvoudig opgelost kan worden. Ben je daarmee bekend?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 58

Re: [wiskunde] rekensommetje

Dit lijkt mij een typische opgave die d.m.v. modulorekening eenvoudig opgelost kan worden. Ben je daarmee bekend?
Ik weet wel wat modulo is, maar 'k weet niet hoe je rekent met modulo.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] rekensommetje

Ik weet wel wat modulo is, maar 'k weet niet hoe je rekent met modulo.
In dat geval even de belangrijkste regels: als a = b mod m en c = d mod m, dan geldt: a+c = (b+d) mod m, ac = bd mod m en

an = bn mod m.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer