[natuurkunde] k-waarde berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 44

[natuurkunde] k-waarde berekenen

Hoe berekenen je de K-waarde van een bepaalde ruimte zeg maar?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] k-waarde berekenen

Dag Nafi33, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: [natuurkunde] k-waarde berekenen

Bedoel je de K-waarde dit tegenwoordig U-waarde heet? Zo ja, dan kan dit Wikipedia artikel je misschien verder helpen, het artikel zegt min of meer dat je het waarschijnlijk niet kan berekenen, ervan uitgaande dat de ruimte minstens 1 raam of deur of iets dergelijks heeft.

@Jan: Waarom kan ik de tags dan niet zien? En waarom zweer ik dat ik zojuist een andere post van je zag staan, waar o.a. i.p.v. Nafi33 *Gebruikersnaam* stond en er nog meer 'overtredingen' te zien waren?
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] k-waarde berekenen

Volgens mij betreft het hier het K-peil van een ruimte. Klopt dit?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 44

Re: [natuurkunde] k-waarde berekenen

ja dat bedoel ik maar heb morgen een SO met o.a. berekeningen met de K-waarde

maar ik krijg dus sommetjes,

wat voor sommetjes kan ik verwachten en hoe los ik deze op?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] k-waarde berekenen

@Jan: Waarom kan ik de tags dan niet zien? En waarom zweer ik dat ik zojuist een andere post van je zag staan, waar o.a. i.p.v. Nafi33 *Gebruikersnaam* stond en er nog meer 'overtredingen' te zien waren?
Een en ander komt omdat ik niet kan heksen.
  1. Ik plak hier een standaardbericht met de hele lijst met huiswerk"overtredingen" aan vast.
  2. Dat moet ik aanpassen aan wat er misging, en gewijzigd plaatsen.
  3. Dan moet ik eventuele aanpassingen nog even doen.
In dit geval ging tussen 1 en 2 de telefoon, en tussen 2 en 3 ben ik eerst maar eens gaan eten :D voordat het koud zou zijn. Inmiddels staat de tag er dus ook.

Normaal merkt niemand daar wat van, tenzij je precies inlogt tussen begin en eind van de actie. Hier duurde dat allemaal wat langer.
nafi33 schreef:ja dat bedoel ik maar heb morgen een SO met o.a. berekeningen met de K-waarde

maar ik krijg dus sommetjes,

wat voor sommetjes kan ik verwachten en hoe los ik deze op?
Dit gaat weer over Nova 1-2? In dat geval hangt er denk ik een aangepaste definitie aan die K-waarde. Kijk eerst eens goed in je schrift of je docent verder is gegaan dan het boek (werkboek blz 83)

Want anders gaan we je mogelijk dingen leren die je helemaal niet hoeft te kennen, en waar je op je SO niks mee kan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] k-waarde berekenen

Mogelijk kan je hier al eens kijken
Want anders gaan we je mogelijk dingen leren die je helemaal niet hoeft te kennen, en waar je op je SO niks mee kan.
:D het is eigenlijk wel stevige stof dus zijn mijn links misschien overdreven.

EDIT: deze 2de link is mogelijk een interessante http://www.google.be/search?q=K-peil
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] k-waarde berekenen

:D het is eigenlijk wel stevige stof dus zijn mijn links misschien overdreven.
Ik weet toevallig nog uit een andere topic dat Nafi33 in HAVO of VWO 2 zit (2e jaar middelbaar dus, en sinds september 2008 pas natuurkunde op het rooster :P )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] k-waarde berekenen

Ja uiteraard; ik ging er van uit dat deze vraag kwam vanuit iemand met achtergrond voor deze materie. Eens je de transmissieverliezen hebt kan een aap het misschien ook nog :D
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 44

Re: [natuurkunde] k-waarde berekenen

Ik weet toevallig nog uit een andere topic dat Nafi33 in HAVO of VWO 2 zit (2e jaar middelbaar dus, en sinds september 2008 pas natuurkunde op het rooster :D )
Ja klopt.

En ik heb mijn werkboek niet bij de hand dus ik kan daar helaas niet in kijken.

Maar mijn docent gaat in elk hoofdstuk qua sommen verder dan het boek dus.

En omdat u ervaring heeft kunt u wel begrijpen wat mijn docent zal verwachten van mij, denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] k-waarde berekenen

Veel zal hij niet verwachten; relatief gezien t.o.v. de ganse materie; maar voor jouw zal dat al een hele brok zijn. Je kijkt misschien best eens op die website al voor enkele begrippen. (Het is een Europese norm dus zullen België en Nederland equivalente begrippen hebben)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] k-waarde berekenen

Niet handig om de avond voor je SO je boeken niet bij de hand te hebben.

De waarschijnlijk voor jou geldende definitie:
De term K-waarde is een maat voor het warmteverlies van een constructie zoals een dak, raam of vloer. Er bestaat een vuistregel om met behulp van de K-waarden een schatting te maken van het aardgasverbruik. Die regel luidt als volgt: "Het aantal kubieke meter aardgas dat per stookseizoen naar buiten verdwijnt dor één vierkante meter (dak, wand of raam) is gelijk aan 10 x K "
vervolgens worden van verschillende constructies wat van deze K-waarden gegeven:
enkel glas K= 6

dubbel glas K= 3

ongevulde spouwmuur K= 1,8

gevulde spouwmuur K = 0,8
In je boek staan een aantal voorbeeldopgaven.

Een sommetje dat ik uit mijn mouw schudt op basis van:
Hoe berekenen je de K-waarde van een bepaalde ruimte
Wat is het geschat gasverbruik voor een klein oud huisje met een begane grond van 6 x 8 x 2,5 m en een puntdak (K= 2,8) daarop met een nokhoogte van 2,5 m.

De muren zijn ongevulde spouwmuren. De ramen zijn overal eerlijk verdeeld en beslaan 20 % van het muuroppervlak en 5 % van het dakoppervlak, allemaal enkel glas.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] k-waarde berekenen

Hoe moeten jullie dit dan aanpakken?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] k-waarde berekenen

Hoe moeten jullie dit dan aanpakken?
Zeker niet zoals je dat in een hogere beroepsopleiding zou moeten. Vergeet alles wat jij als aankomend ingenieur weet, lees de definitie uit dat boek (zie mijn quote) en reken daarmee. Da's al. Vingeroefeningetjes. Als je die "definitie" goed vertaalt heeft K hier de eenheid 10 m³ gas per vierkante meter per jaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 44

Re: [natuurkunde] k-waarde berekenen

geen idee hoe je dat moet aanpakken :D

Reageer