Roodverschuiving

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 217

Roodverschuiving

Zou het mogelijk kunnen zijn,dat de roodverschuiving die we zien aan stelsels die zich meer aan de randen van het heelal bevinden.Niet zo zeer het gevolg zijn van een laagere ZPE,maar gekenmerkt worden door atomaire structuren waarbij de elektronen gekwantiseerde grotere banen beschrijven rond atomen?De snelheid waarmee deze stelsel's zich dan van ons verwijderen hoeven dan volgens mij niet grooter te zijn.Maar het licht bestaat dan uit een verschoven modi spectrum.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Roodverschuiving

Wat je dus bedoelt te zeggen is dat als er een heelal is (of een ster als je wil), die het licht van normale sterren nabootst, maar verschuift in het spectrum. Dat wil zeggen, de spectraal lijnen van waterstof en andere elementen komen op een andere plaats voor, dan overal anders in het heelal. Dat dan de roodverschuiving best wel eens verkeerd geinterpeteerd kan zijn?

Dat kan, zo kan het ook zijn dat er ergens op aarde een ladder naar de maan is, en dat we alleen maar die ladder hoeven te zoeken om naar de maan te lopen, ipv. een schip bouwen.

Voor veel van deze vragen geldt, het kiss principe, of ook wel Ockham's scheermes genoemd. Men gaat met de uitleg die het meest voor de hand ligt.

Berichten: 217

Re: Roodverschuiving

DePurpereWolf schreef:Wat je dus bedoelt te zeggen is dat als er een heelal is (of een ster als je wil), die het licht van normale sterren nabootst, maar verschuift in het spectrum. Dat wil zeggen, de spectraal lijnen van waterstof en andere elementen komen op een andere plaats voor, dan overal anders in het heelal. Dat dan de roodverschuiving best wel eens verkeerd geinterpeteerd kan zijn?

Dat kan, zo kan het ook zijn dat er ergens op aarde een ladder naar de maan is, en dat we alleen maar die ladder hoeven te zoeken om naar de maan te lopen, ipv. een schip bouwen.  

Voor veel van deze vragen geldt, het kiss principe, of ook wel Ockham's scheermes genoemd. Men gaat met de uitleg die het meest voor de hand ligt.
Of ze het nabootsten.....Klinkt leuk maar is het dus niet......Eerder.....dat het vacuum sterker wordt en materie dwingt om zich aan te passen aan de nieuwe omstandigheden,die gequantiseerd zijn. Maw....De dichtheid van massa neemt af..... :wink:

Atomaire ruimtes vullen geen 99,99 meer maar 99,991/99,992/99,93 enz.... In quantum stappen

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Roodverschuiving

Ik begrijp niet wat je bedoelt, weet je wel hoe roodverschuiving werkt?

En zoja, welke verklaringen zijn er als er een roodverschuiving optreedt?

Berichten: 217

Re: Roodverschuiving

DePurpereWolf schreef:Ik begrijp niet wat je bedoelt, weet je wel hoe roodverschuiving werkt?

En zoja, welke verklaringen zijn er als er een roodverschuiving optreedt?
Dat de massa's aan de randen van het universum zich in een sterker vacuum bevinden.

Ja dat weet ik.....Waneer objecten zich van ons af bewegen verschuiven we naar rood waneer objecten naar ons toe bewegen naar het blauw.Tevens vermoed men dat 0 punt energie hier een rol bij speeld.

Maar wat ook misschien mogelijk is waneer na berekening blijkt dat objecten harder lijken te bewegen dan het licht,is dat de massa zich misschien eens anders zou kunnen gedragen,terwijl de snelheid gewoon constand blijft.

Berichten: 336

Re: Roodverschuiving

We zijn nu een beetje metafysisch bezig. We hebben een model wat roodverschuiving verklaart, en nu worden er wilde theorien gesmeten over andere mogelijke oorzaken van roodverschuiving. Speculeren over dit soort zaken heeft alleen zin als de theorien volledig zijn, dus niet een handwaving argument, maar een model waaraan gerekend kan worden en misschien ook resultaten uit kunnen worden afgeleid die de verschillen aangeven tussen de verschillende modellen, zodat metingen kunnen worden opgezet om het een en ander uit te sluiten.

Jomanda denkt namelijk vast dat roodverschuiving komt doordat in dat gedeelte van het heelal er minder aardstralen zijn, en we weten allemaal dat dat zorgt voor negatieve energie.

Ik zeg niet dat vacuum energie er niet mee te maken kan hebben. Ik kan me ook wel voorstellen dat spontaan onstane electron-positron paren voor een zekere debye afscherming kunnen zorgen, alhoewel ik betwijfel of iets dergelijks mogelijk is op de schaal van een atoom. En naar ik vernomen heb heeft nulpuntsenergie een directe relatie met temperatuur, wat er voor zou zorgen dat bij een dermate grote nulpuntsenergie, het atoom zich nauwelijks in de grondtoestand zou bevinden. Maar totdat hieraan gerekend wordt zegt het niet veel.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 217

Re: Roodverschuiving

sirius schreef:We zijn nu een beetje metafysisch bezig. We hebben een model wat roodverschuiving verklaart, en nu worden er wilde theorien gesmeten over andere mogelijke oorzaken van roodverschuiving. Speculeren over dit soort zaken heeft alleen zin als de theorien volledig zijn, dus niet een handwaving argument, maar een model waaraan gerekend kan worden en misschien ook resultaten uit kunnen worden afgeleid die de verschillen aangeven tussen de verschillende modellen, zodat metingen kunnen worden opgezet om het een en ander uit te sluiten.  

Jomanda denkt namelijk vast dat roodverschuiving komt doordat in dat gedeelte van het heelal er minder aardstralen zijn, en we weten allemaal dat dat zorgt voor negatieve energie.

Ik zeg niet dat vacuum energie er niet mee te maken kan hebben. Ik kan me ook wel voorstellen dat spontaan onstane electron-positron paren voor een zekere debye afscherming kunnen zorgen, alhoewel ik betwijfel of iets dergelijks mogelijk is op de schaal van een atoom. En naar ik vernomen heb heeft nulpuntsenergie een directe relatie met temperatuur, wat er voor zou zorgen dat bij een dermate grote nulpuntsenergie, het atoom zich nauwelijks in de grondtoestand zou bevinden. Maar totdat hieraan gerekend wordt zegt het niet veel.
Ik noem een theorie nou ook niet bepaald goed gefundeerd,als men een berekening maakt en men tot te hooge waardes komt die niet overeen zouden komen met de maximaale snelheid van het licht en dan vervolgens maar ergens een worteltje neerlegt om de zaak rond te krijgen,zonder dat men hier werkelijk bewijs voor heeft.En wat heeft hoogere vacuum waardes te maken met minder straling....Het gaat om de eigenschap die de straling heeft onder deze omstandigheden.Net zoals het licht ook sneller ging toen het universum net geboren was.

Vergeet niet dat als er buiten ons universum het absolute vacuum zou kunnen zijn en er dus uiterst weinig massa zou kunnen bestaan.en we hebben het hier niet over een vacuum ruimte ter groote van een tegel of raam klever. We zouden ook letterlijk uitelkaar getrokken kunnen zijn.

Berichten: 1.404

Re: Roodverschuiving

Ik noem een theorie nou ook niet bepaald goed gefundeerd,als men een berekening maakt en men tot te hooge waardes komt die niet overeen zouden komen met de maximaale snelheid van het licht en dan vervolgens maar ergens een worteltje neerlegt om de zaak rond te krijgen,zonder dat men hier werkelijk bewijs voor heeft
Als je het over de relativiteit hebt, sla je de bal wel serieus mis:

enkele overweldigende bewijzen:

het twee klokkenexperiment

verval van muonen

baan van mercurius

afbuiging van het licht...
Net zoals het licht ook sneller ging toen het universum net geboren was.
Dit is een hypothese van enkele wetenschappers maar zeker geen vaststaand feit zoals jij laat uitschijnen
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 217

Re: Roodverschuiving

Ik noem een theorie nou ook niet bepaald goed gefundeerd,als men een berekening maakt en men tot te hooge waardes komt die niet overeen zouden komen met de maximaale snelheid van het licht en dan vervolgens maar ergens een worteltje neerlegt om de zaak rond te krijgen,zonder dat men hier werkelijk bewijs voor heeft
Als je het over de relativiteit hebt, sla je de bal wel serieus mis:

enkele overweldigende bewijzen:

het twee klokkenexperiment

verval van muonen

baan van mercurius

afbuiging van het licht...
Net zoals het licht ook sneller ging toen het universum net geboren was.
Dit is een hypothese van enkele wetenschappers maar zeker geen vaststaand feit zoals jij laat uitschijnen
Het heeft in die zin niets met relativiteit te maken,die blijft gewoon gehandhaafd.(Een klok die sneller of langzamer tikt blijft nog altijd een meetinstrument al geeft de gemeete waarde een andere uitkomst.)Het is een hypothese die behoorlijk gegrond kan zijn,zie hogere snelheden van het licht door bepaalde stoffen.

Berichten: 217

Re: Roodverschuiving

The Casimir Force is an electric force, but its origin is different from that of ordinary electric forces. It is a purely quantum-mechanical effect arising from the zero-point energy of the harmonic oscillators that are the normal modes of the electromagnetic field. The electromagnetic field must satisfy certain boundary conditions at the surfaces of our conducting plates, and these boundary conditions rule out some of the modes (oscillators) that would otherwise exist in unbounded space. Since there are fewer oscillators between the plates, there is less zero-point energy in this region. If the plates are brought closer together, this volume of smaller energy density is decreased, while the volume of normal zero-point energy density is increased. Since this results in an overall gain of energy to the universe, a force pressing the plates together is the result.

We zijn er nog lang niet....

Reageer