[toegepaste chemie]

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 39

[toegepaste chemie]

Hallo,

Weet er misschien iemand hoe men aan de namen 'omega 3 vetzuren of alfa-linoleenzuur' en 'omega 6 vetzuren of linolzuur' komt?

Ik weet wel voor wat ze gunstig zijn, maar ik heb geen idee hoe ze op die namen komen...

Groetjes
'You always wish you could go back and do some things a little differently, but I learned a great deal, so it's O.K.

I don't take myself all that sirious, so I can look back and laugh' - Mark Wahlberg

Berichten: 339

Re: [toegepaste chemie]

Omega 3/6: Het gaat om de plaats van de dubbele binding in die lange keten, vetzuurketens. Die dubbele binding is "onverzadigd", want er had ook een enkele binding kunnen zijn, met een waterstofatoom aan de zijtak (dan was het verzadigd geweest). Als er in zo'n keten 1 onverzadigde binding zit is het enkelvoudig onverzadigd; bij meerdere is het, inderdaad, meervoudig onverzadigd.

Bij omega-3 is het de 3e binding gerekend vanaf het uiteinde van de keten, bij omega-6 de 6e.

http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_fat...id#Nomenclature and terminology

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: [toegepaste chemie]

Dank u wel!

Nu begrijp ik het een beetje beter dan op Wikipedia.
'You always wish you could go back and do some things a little differently, but I learned a great deal, so it's O.K.

I don't take myself all that sirious, so I can look back and laugh' - Mark Wahlberg

Reageer