Maken ag/agcl referentie elektrode

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Maken ag/agcl referentie elektrode

Hallo

Ik loop momenteel stage en een onderdeel van mijn opdracht is om een Ag/AgCl referentie elektrode te maken.

Op een zilverdraad wil ik AgCl afzetten maar hiervoor vind ik geen geschikte manier.

Op YouTube heb ik al een filmpje bekeken en daar leggen ze de Ag -draad in een bleekmiddel voor 30 min, welk bleekmiddel gebruikt wordt weet ik niet.

Kan er mij iemand zeggen wat de meest geschikte manier is om AgCl af te zetten op een zilverdraad?

Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Maken ag/agcl referentie elektrode

Met wat de standaardmethode kan ik je zo helaas ook niet verder helpen. Het bleekmiddel dat gebruikt is, is "gewoon" bleek, standaard Glorix zonder poepas. Dat bevat hypochloriet, wat een reactie met het zilver aangaat.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.379

Re: Maken ag/agcl referentie elektrode

Een Ag/AgCl electrode maak je van platinadraad. Die ga je eerst verzilveren en daarna wordt ongeveer 1/3 deel van het zilver anodisch omgezet in AgCl.

Een zilverdraad is niet handig. Je kunt zilver niet insmelten in glas en bovendien is een zilverdraad te zacht en breekt gemakkelijk tijdens het gebruik. Ik zie ook het nut niet in van een bleekmiddel.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer