[natuurkunde] krachten en versnelling 4v

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10

[natuurkunde] krachten en versnelling 4v

Beste Wetenschapforummers,

Voor mijn vraag wil ik eerst even melden dat ik het super vind dat jullie zoiets doen :D

Mijn vraag gaat over een Natuurkundeles die ik vandaag gehad heb, we zijn momenteel

bezig met een hoofdstuk over krachten en ik heb iets dat ik niet snap.

Vraagstuk:

Situatie: Er wordt een bal omhooggeschopt en heeft het dode punt bereikt.

Teken de bijbehorende krachten.

Mijn antwoord:
Naforum_1.jpg
Naforum_1.jpg (3.9 KiB) 160 keer bekeken
Nu wordt mij verteld dat hier geen Fspier meer op werkt, (wvrijvingskrachten e.d. doen wij nog niets mee in deze opgave) maar alleen de zwaartekracht!

Er moet toch een kracht zijn om de zwaartekracht op te heffen, zodat het in het dode punt mogenlijk is om in een x van een seconde stil te staan???

Mijn leraren (ik heb het aan een 2e gevraagd) vertellen mij dat de versnelling hier overal gelijk is, maar als ik van een positieve snelheid (naar boven) naar een negatieve snelheid (naar beneden) wil, dan moet ik toch langs 0 komen, niet?

Bedankt voor het lezen, en ik hoop op antwoord!

-Yoeri

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] krachten en versnelling 4v

Ik denk dat je grootste misverstand zit in "nettokracht".

Als ik je zo lees ben je in de veronderstelling dat iets wat snelheid 0 heeft een nettokracht 0 moet ondervinden.

Nee.

Een (netto)kracht ongelijk 0 veroorzaakt een verandering van snelheid. Die bal hangt op dat hoogste punt niet stil, in de zin dat ze een constante, niet veranderende snelheid van 0 m/s zou hebben.

In het groen de hoogte op de y-as uitgezet tegen de tijd (h/t grafiek). De snelehid in de tijd heb ik in het blauw gezet (v/t grafiek). Beginsnelheid is 20 m/s recht omhoog. Een (val) versnelling van -10 m/s² betekent dat de snelheid van de bal elke seconde met 10 m/s afneemt (ok, eigenlijk 9,8 m/s maar dat rekent zo rot).

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph( 0,10,-50,50,300,300,600,600, '30-10*x' , '30*x-5*x^2' )</script><!--graphend-->

Hoe dan ook, je ziet dat de bal op het tijdstip 2 (hoogste punt van de groene grafiek) inderdaad een onmeetbaar kleine tijd een snelheid 0 heeft. Maar die snelheid is zoals je aan de blauwe grafiek kunt zien continu aan het veranderen. Die wordt daarna negatief (even wennen, snelheid is een vectoriële grootheid, richting is dus ook belangrijk, als we naar boven toe een positieve snelheid noemen, is naar beneden toe een negatieve snelheid. Je ziet dat de snelheid dóór de x-as heen rechtlijnig doorgaat met veranderen.)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: [natuurkunde] krachten en versnelling 4v

Maar als een snelheid 0 is, dan is toch geen versnelling?

Want dan heffen (volgens mij) de krachten elkaar op, niet?

(begrip nettokracht heb ik nog niet gehoord, ik neem aan dat dit gelijk is aan de reseulterende kracht)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] krachten en versnelling 4v

Maar als een snelheid 0 is, dan is toch geen versnelling?
Een versnelling is een verandering van snelheid. Zoals je ziet verandert die snelheid voortdurend (blauwe grafiek) . Hij is bijvoorbeeld ook wel een infinitesimaal klein ogenblik gelijk aan 5 m/s, maar ook dan is er geen constante snelheid. Even later is die een infinitesimaal klein ogenblik 0 m/s om direct daarop negatief te worden. Een steeds veranderende snelheid betekent een versnelling. Een versnelling betekent dat er een resulterende kracht is.


Want dan heffen (volgens mij) de krachten elkaar op, niet?
Als dat zo is, dan mag de snelheid niet veranderen. Dat zou dan ook betekenen dat je bal boven in de lucht zou blijven hangen, daar al eens over nagedacht?
(begrip nettokracht heb ik nog niet gehoord, ik neem aan dat dit gelijk is aan de reseulterende kracht)
twee namen voor hetzelfde beestje ja.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: [natuurkunde] krachten en versnelling 4v

Oké! Bedankt :D ,ik snap em!

Ik ga dit forum zeker vaker gebruiken als ik iets niet snap ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] krachten en versnelling 4v

Dus, alléén als de v/t grafiek horizontaal loopt (snelheid constant) mag je concluderen dat de resulterende kracht 0 zal zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer