[wiskunde] hoek tussen 5 benen in een bol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[wiskunde] hoek tussen 5 benen in een bol

Een tijdje geleden heb ik samen met een vriend van me bewezen dat de hoek tussen twee benen vanuit het middelpunt van de figuur van een tetraëder (een ruimtelijk figuur met 4 driehoekige vlakken, 4 hoekpunten en 6 ribben. duidelijker is misschien de aanduiding "piramide met driehoekig grondvlak") ±109,5 graden is.

voorwaarde hiervoor was dat vanuit het middelpunt alle benen tot de hoekpunten even lang waren, en zover mogelijk uit elkaar stonden.

Nu was zijn vraag aan mij, is dit ook mogelijk voor een figuur met 5 hoekpunten?

anders gesteld: als je 5 punten gelijk moet verdelen over het oppervlak van een bol met straal 1, wat is dan de afstand tussen twee van deze punten?

(allereerst weet ik zelf geeneens of het wel mogelijk is 5 punten over een bol te verdelen waarbij de afstand tussen élke twee van de punten gelijk is)

bij voorbaat dank!

p.s. ik zou mijn vraagstuk graag verduidelijken met een Paint bestandje, maar aangezien ik niet weet of het überhaupt wel mogelijk is, zal dit eventueel later pas komen.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] hoek tussen 5 benen in een bol

p.s. ik zou mijn vraagstuk graag verduidelijken met een Paint bestandje, maar aangezien ik niet weet of het überhaupt wel mogelijk is, zal dit eventueel later pas komen.
Zie hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 20

Re: [wiskunde] hoek tussen 5 benen in een bol

Zie hier.
Ik bedoelde of het überhaupt wel mogelijk zo'n figuur te construeren, laat staan dat ik weet hóe ik het moet maken.

ik weet wel hoe ik een bestand moet uploaden.

sorry voor de onduidelijkheid in elk geval.

Reageer