L profiel berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 22

L profiel berekenen

Hallo allemaal,

Ik heb voor een vrije opdracht op school gekozen voor een berekening van een stalen L-profiel. Echter kan ik helemaal geen formules op het internet vinden.

De bedoeling is dat ik een berekening maak die aangeeeft of een profiel wel of niet voeldoet. De belasting zal komen door metselwerk.

Ik heb de volgende gegevens:

Vloeispanning staal: 235 N/mm^2

Druksterkte metselwerk: 18 N/mm^2

Onderplaat: 90mm

Oplegging: 100mm aan beide zijden

Doorbuiging: max 1/500l (horizontaal en verticaal)

De vraagstelling is dus hoe hoog de rug en de dikte van het L-profiel moet zijn zodat ik binnen de boorbuiging blijf. Een tweede eis is dat het L-profiel niet tordeert.

Ik weet echter niet hoe dat zit (ik weet eigenlijk niet eens wat torderen is...). Doordat ik twee variabelen heb (hoogte rug en dikte materiaal) weet ik eigenlijk niet waar ik moet beginnen.

Voorbeeld:

Ik heb een overspanning van 1000mm en metselwerk hoogte van 2000mm.

Kan iemand mij met de formules helpen of een eind op weg helpen waar ik moet beginnen.

Alvast bedankt,

Max

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: L profiel berekenen

Ik zou zeggen; als je echt iets wil leren; ga eens naar een bibliotheek en neem eens een boek sterkteleer ter hand. Wij kunnen je wel even snel wat formules bezorgen maar daar heb je eigenlijk niet veel mee bij te leren.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 22

Re: L profiel berekenen

Ik heb zelf een boek over sterkteleer en een boek over de eindige elementen methode. Ben nu met de laatste bezig omdat ik de oplossing voor mijn probleem niet met het eerste boek kan oplossen. In het tweede boek (EEM) ben ik bezig met de matrix appendix omdat ik die helemaal niet ken.

Echter weet ik niet zeker of ik na deze boeken mijn probleem kan oplossen en eerlijk gezegt zal ik dan zeker in tijd nood komen.

Vandaar dus de vraag of iemand mij op weg kan helpen want met jou antwoord was ik al bezig.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: L profiel berekenen

Ik weet niet wat je opleiding is maar je gaat het veel te ver zoeken. Je hebt een ligger op twee steunpunten (althans dat mag voor zulke dingen worden ondersteld). Deze ligger is isostatisch; dit wil zeggen dat hij altijd bepaald wordt. Je zal dan uit de dwarskrachten en momentendiagram (ken je deze?) de maximale spanningen moeten bepalen.

(Indien je deze toepassing niet nodig hebt voor 'echte' berekeningen kan je het zo even verkort samenvatten. Indien we zal je de eurocodes moeten respecteren)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 22

Re: L profiel berekenen

Ik doe MBO Bouwkunde. Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik tijdens mijn stage ook met deze produkten gewerkt had. Ik dacht alleen toen ik het koos het eenvoudiger zou zijn. Ik mag alleen niet meer van onderwerp ruilen :D

Ik had dus maar wat boeken op internet gekocht omdat ik online niks kon vinden. De boeken zijn HBO niveau en dus erg pittig van mij.

Dat is ook de reden dat ik hier hulp gevraagd heb. Ik zit ook helemaal vast en zit iedere avond uren in de boeken te lezen om verder te komen of bepaalde zaken te begrijpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: L profiel berekenen

Geef eens een lijst met de boeken die je hebt gekocht; mogelijk staat daar toch iets in maar weet je het zelf niet.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 22

Re: L profiel berekenen

http://www.bol.com/nl/p/boeken/sterkteleer...6781/index.html

en

http://www.bol.com/nl/p/boeken/eindige-ele...9053/index.html

Ik zie wel voorbeelden die er een beetje op lijken. Alleen is het zo moeilijk uitgelegd dat ik het vaak maar half of niet snap. Ook niet na meerdere keren lezen. En ik maar denken dat ik een makkelijk onderwerp gekozen had ><

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: L profiel berekenen

Als je die hibbeler doorneemt (de belangrijkste delen) dan zal je er wel komen. Er staan voldoende voorbeelden in.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 22

Re: L profiel berekenen

Ik zal nog eens gaan bladeren. Met de elementen methode is het probleem niet op te lossen?

Mocht ik nog vragen over het boek/stof hebben kan ik dan hier terecht?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: L profiel berekenen

Ik zal nog eens gaan bladeren. Met de elementen methode is het probleem niet op te lossen?
Neen; dat is voor zeer ingewikkelde structuren. Eén ligger op twee steunpunten gaat uiteraard ook maar dat is dan zeer omslachtig voor een berekening die ook op papier kan.
Mocht ik nog vragen over het boek/stof hebben kan ik dan hier terecht?
Ja uiteraard; ik heb dat boek thuis liggen. (vele anderen hier ook meen ik)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 22

Re: L profiel berekenen

Als je die hibbeler doorneemt (de belangrijkste delen) dan zal je er wel komen. Er staan voldoende voorbeelden in.
Ik ben nu bezig op bladzijde 410. Het probleem dat ik tegen kom is dat het hier gaat om een gelijkzijdig profiel. Hoe moet ik de formule aanpassen op een ongelijkzijdig profiel? Ik heb altijd een onderplaat van bv 100mm en ik wil dus de variabelen van de hoogte en dikte materiaal berekenen. Dus voldoet bv. een 100x50x3 of een 100x20x4 ik wil dus meerdere antwoorden hebben met verschillende diktes en hoogte van het opstaande been.

Het tweede probleem dat ik tegenkom is dat (weet niet zeker of ik het goed heb) in het profiel op de tekening de dwarskracht (V) precies in de hoek genomen wordt. Echter wordt mijn profiel (belast door metselwerk), belast of het aangrijp punt van het metselwerk (1/3 van de steen). Is dit correct en zo ja hoe moet ik dan de formule aanpassen?

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: L profiel berekenen

Je zou de starster van het volgende topic eens kunnen benaderen .

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=101613

Deze heeft de nodige soorgelijke berekeningen moeten doen, voor zover ik begrijp.

Welliswaar aan hout, maar het principe blijft denk ik hetzelfde.

Berichten: 22

Re: L profiel berekenen

Ik weet het niet. Bij hem gaat het om een T-profiel. In staal zou die of warm gewalst zijn of gelast. In mijn geval is het een koud gevormd L-profiel. Maar ik ga hem wel even een berichtje sturen. Misschien dat hij nog een idee heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: L profiel berekenen

Je wist ook niet wat torderen is.

Dat is het verdraaien.

Bij een L profiel kun je dat indenken, als je op de vrije kant een gewicht zet, dat dan het gaat verdraaien dus aan die vrije kant verder inzakken dan dan aan de hoek van het profiel.

Ook de andere vrije kant die vertikaal staat gaat dan opzij naar buiten draaien.

Als je een dwijl uitwringt tordeer je deze ook.

De oude renaultjes 4 hadden achter als vering voor ieder wiel een torsiestaaf.

Hoe dikker het L profiel des te minder torsie er zal zijn.

Ik had trouwens uit de naam begrepen dat hij een zij was.

Reageer