Anion gap

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Anion gap

Ik weet totaal niet of dit onderwerp hier geplaatst kan worden, maar als ik het fout heb willen jullie het even voor me verplaatsen?

Mijn vraag luidt wat is anion gap precies?

Ik weet dat daar een formule is om die uit te rekenen. Als ik op google kijk, dan komt af en toe een formule van [Na(+)]-([Cl-]+[HCO3-]) en als ik weer verder zoek dan wordt de formule ([Na+]+[K+])-([HCO3-]+[Cl-]). Kan iemand mij misschien helpen hiermee? En kan iemand mij dan ook de referentiewaarde geven. Ik word er helemaal gek van op elke site geven ze weer een andere ref.waarde.

Mijn dank is groot als jullie mij willen helpen.

Groetjes Christine

Re: Anion gap

anion gap (AG)= anionen - kationen

anionen zijn positief geladen deeltjes zoals Na+ Ka+

kationen zijn negatief, Cl- & HCO3-

Deze vier stoffen worden routinematig (in het bloed) gemeten, en er is dus ook een verschil in je AG als je Na+ en Ka+ gebruikt ipv alleen Na+

Re: Anion gap

OK dank je. Dit begrijp ik nu. Maar wat is de referentiewaarde nou?

Sommige site geef aan dat de REF.waarde met Kalium is van 12-20 mmol/l en weer andere zegt 10-20 mmol/l en andere zegt weer van 8-16mmol/l. Maar ik heb bij een aantal sites gezien dat ze zonder Kalium ook de REF.waarde hanteren van 8-16 mmol en weer bij andere weer van 10-14 mmol/l. Kan iemand mij hier bij helpen?

Re: Anion gap

Als het verschil klein is dan komt dat doordat elk ziekenhuis zijn eigen refereintiewaarde heeft, ook voor ziekenhuizen binnen nederland geldt dat!

als het verschil groter is komt dat, doordat ze meer versch. anionen/kationen gebruiken waardoor. bv K+

Reageer