Vruchtbare kinderen

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Vruchtbare kinderen

In de media las ik het volgende:
Tweeling geaborteerd bij 9-jarige na verkrachting

RIO DE JANEIRO - Bij een negenjarige Braziliaanse die zwanger was van een tweeling, is abortus gepleegd. Ze was verkracht door haar stiefvader.

Het leven van het kind was in gevaar, verklaarden autoriteiten de ingreep.

De katholieke kerk dreigt met een aanklacht tegen de moeder van het meisje wegens moord. Het kind had de tweeling gewoon ter wereld moeten brengen, stelde de advocaat van het aartsbisdom Olinda en Recife.

De verkrachter zit inmiddels achter slot en grendel. Hij misbruikte het meisje sinds haar zesde.

De 9-jarige doorstond de operatie goed, aldus de autoriteiten. In Brazilië is abortus toegestaan na verkrachtingen of bij risicovolle zwangerschappen.

© ANP
Ik vraag me nu 2 dingen af:

- Is het zo dat kinderen op steeds jongeren leeftijd zwanger kunnen raken, of is dit een toevalstreffer?

- Indien de zwangerschap niet afgebroken zou zijn, is dat überhaupt wel verantwoord voor zo'n kind?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vruchtbare kinderen

Een antwoord op je eerste vraag is moeilijk. Wat in ieder geval is gebleken de afgelopen decennia is dat meisjes steeds vroeger hun menarche (eerste menstruatie) krijgen. De afgelopen honderd jaar is de gemiddelde leeftijd waarop de menarche optreedt gezakt van 15-16 t/m 12-13 jaar. In strikte zin betekent dit dat meisjes eerder zwanger zouden kunnen worden, ware het niet dat de menarche vaak niet een gevolg is van een ovulatie, maar dat het gezien moet worden als een soort van doorbraakbloeding. In 50% van de meisjes vindt er de eerste drie jaar na de menarche nog geen ovulatie plaats, en in 10% van de meisjes is dit zelfs na 6 jaar1. Wil je je vraag beantwoorden dan moet je weten hoe lang het gemiddeld duurde -voordat een meisje 50, 100 of 200 jaar geleden- ná de menarche haar eerste eisprong kreeg. Of daar gegevens over bekend zijn vraag ik me af.

Ik denk niet dat het goed is voor zowel moeder als kind als de secundaire geslachtskenmerken nog niet zijn ontwikkeld.

Het bekken moet bijvoorbeeld voldoende zijn ontwikkeld zodat het baringskanaal groot genoeg is. Omdat een kind gewoon een stuk kleiner is dan een volwassen vrouw zal er ook minder ruimte intra-abdominaal zijn voor de baarmoeder om te groeien. Volgens mij wordt dat een aardig probleem bij een tweeling. Tevens kan er geen borstvoeding worden gegeven, hoewel dat niet zo'n ramp is tegenwoordig met al die verschillende moedermelkvervangende producten.

1 http://en.wikipedia.org/wiki/Menarche
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 402

Re: Vruchtbare kinderen

Meestal als meisjes vruchtbaar zijn (en dat is ze blijkend uit haar zwangerschap) heeft ze ook normale melkproductie in haar borstklieren. Dit hangt namelijk allemaal samen met de werking van verschillende (geslachts)hormonen en als deze in principe normaal werken (dus niet versterkt worden door tumoren of andere ellendige dingen), dan zullen haar secundaire geslachtskenmerken ook al enigszins ontwikkeld zijn (zoals normaal bij iemand die zoveel jaar menstrueert als zij doet) en zal haar borstklierweefsel ook normaal werken en prolactine afgescheiden worden door de hypofyse. Prolactine stimuleert o.a. melkproductie in borstklierweefsel.

Laatst bij college is ons vertelt hoe jong het jongste meisje was dat een (gezond) kind gebaart heeft en ik meen me te herinneren dat dat ook rond die leeftijd was.

Natuurlijk brengt een tweelingzwangerschap meer moeilijkheden met zich mee, dat geldt vaak al bij vrouwen die op een 'normale' leeftijd zwanger zijn van een meerling, dus laat staan op 9-jarige leeftijd.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vruchtbare kinderen

Meestal als meisjes vruchtbaar zijn (en dat is ze blijkend uit haar zwangerschap) heeft ze ook normale melkproductie in haar borstklieren.


Als haar borstklieren uberhaupt zijn ontwikkeld. Of misschien begon ze al op haar 7de te menstrueren :D
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Vruchtbare kinderen

Als je op je 9e begint met menstrueren (niet zo enorm extreem jong als je misschien denkt) is het allemaal al redelijk aan het ontwikkelen, daarbij, je hoeft geen GROTE borsten te hebben om in staat te zijn borstvoeding te geven.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vruchtbare kinderen

Was het maar waar, dan hadden al die mamma-augmentaties van tegenwoordig tenminste zin :D
Als je op je 9e begint met menstrueren (niet zo enorm extreem jong als je misschien denkt) is het allemaal al redelijk aan het ontwikkelen
Maar is de kans vrij klein dat je direct een ovulatoire cyclus hebt...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer