mooie/rare/bizarre/... functies

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 385

mooie/rare/bizarre/... functies

Ik ben op zoek naar de vergelijking van rare, mooie of andere speciale funcite. Dit voor een werk voor school. Nu weet ik niet goed waar ik op moet zoeken.

Ik vraag mij dan ook af of jullie toevallig de vergelijking van een paar mooie functies kennen? Of waarop ik zou moeten zoeken.

P.S. ik merk dat dit het eerst topic over zulke functies is. Mss is het geen slecht idee om hier jouw favorite functie eens te tonen.

P.P.S. ik ga proberen om eens een plaatje van al een voorbeeld functie te posten, maar ik zit gelijk met een probleem.

De vergelijking van de funcite die ik als voorbeeld het gekozen, is de volgende.

y²-x³-3x²=0

[edit]

toch gelukt.

Afbeelding

op (0;0) moet er normaal een nulpunt/knikpunt zijn. Maar hij tekend het niet goed.

Re: mooie/rare/bizarre/... functies

Een erg mooie en vreemde functie is het Lorentz systeem:

x' = -ax + ay

y' = rx - y - xz

z' = -bz + xy

met a en b willekeurige constanten.

Deze functie gedraagd zich oa chaotisch: een zeer kleine verandering in de beginwaardes geeft een compleet andere grafiek.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: mooie/rare/bizarre/... functies

We dwalen wat af van functies, maar van de kwadrieken vind ik de parabolische hyperboloïde wel leuk (oftewel, 'zadeloppervlak').

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: mooie/rare/bizarre/... functies

De slaklijn (van Pascal):

(x² + y² - ax)² - b²(x² + y²) = 0

met a > b

als je a = b neemt, dan krijg je een cardoïde (hartkromme)

Is a<b, dan omsluit de kromme de oorsprong.
Jan Vonk

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: mooie/rare/bizarre/... functies

De Peano of Hilbert kromme zijn ook wel aparte functies: dit zijn continue functies [0,1] :?: :shock: 2 die een heel vlak vullen!
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer