[kolderdag]waterstofperoxide met ...jodide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 142

[kolderdag]waterstofperoxide met ...jodide

Zoals je al uit de titel kunt halen:

Ik wil voor kolderdag op school een grap uithalen door ...jodide in de pot van een wc te doen en waterstofperoxide in de watertank zodat er heel veel schuim komt als je doortrekt (heb ik op internet gezien).

Nu had ik hier alleen wat vragen over voordat ik het echt ga doen, want het moet wel leuk blijven:

Is het schuim schadelijk voor je huid als je het aanraakt? Volgens mij moet je waterstofperoxide niet aanraken, maar als dat gewoon in de pot blijft is dat niet erg. Als het echter tussen het schuim zou zitten (met een te hoog percentage) dan zou het wel erg zijn...

Is het schuim makkelijk schoon te maken of laat het moeilijke vlekken achter?

En als laatst, ik lees altijd dat je enkel dat waterstofperoxide en ...jodide nodig hebt, maar dat vormt toch enkel water en zuurstof? Daar maak je geen schuim mee, moet je daar nog badschuim oid bij doen? Zoja, wat schuimt het best?

Bij voorbaat dank :D

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [kolderdag]waterstofperoxide met ...jodide

Het zou geen grap zijn waar ik om zou kunnen lachen. Het betreft hier chemicaliën en die spoel je niet zomaar door de wc.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 142

Re: [kolderdag]waterstofperoxide met ...jodide

Sorry, maar dat beantwoord niet echt mijn vragen...

Berichten: 12.262

Re: [kolderdag]waterstofperoxide met ...jodide

Ongevaarlijk klinkt het niet - waterstofperoxide is toch iets waar je niet met je kont in wilt belanden zo lijkt me.

Qua milieu zijn het verder onschuldige chemicalien die je gerust kunt lozen, alleen liever niet tegelijkerijd :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [kolderdag]waterstofperoxide met ...jodide

Sorry, maar dat beantwoord niet echt mijn vragen...
Het is hier dan ook geen antwoordenmachine. Sommige vragen lokken andere reacties en discussies uit dan misschien in eerste instantie voorzien was. Zo ook in dit geval. Ik geef je geen direct antwoord op je vraag omdat ik een ander issue veel belangrijker vind, namelijk het milieu. Het is onzin het milieu te belasten met chemicaliën met enkel als doel een grap uit te halen.

Wat de chemie betreft: Er ontstaat water, zuurstof en jodium.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 142

Re: [kolderdag]waterstofperoxide met ...jodide

Wat de chemie betreft: Er ontstaat water, zuurstof en jodium.
En als laatst, ik lees altijd dat je enkel dat waterstofperoxide en ...jodide nodig hebt, maar dat vormt toch enkel water en zuurstof?
Dat wist ik dus al, alleen vroeg ik mij ook af of dat waterstofperoxide (stel je hebt een overmaat) toevallig ook mee omhoog gaat met het schuim of dat het veilig in de pot blijft zitten? En hoe erg is het dan als je dat waterstofperoxide aanraakt? En jodium mag je wel gewoon aanraken volgens mij? of heb ik dat mis?
Benm schreef:Ongevaarlijk klinkt het niet - waterstofperoxide is toch iets waar je niet met je kont in wilt belanden zo lijkt me.

Qua milieu zijn het verder onschuldige chemicalien die je gerust kunt lozen, alleen liever niet tegelijkerijd :D
tegelijkertijd lijkt me juist beter, aangezien de jodide zorgt dat de waterstofperoxide sneller ontleed in water en zuurstof en dus sneller onschuldig wordt...

Berichten: 12.262

Re: [kolderdag]waterstofperoxide met ...jodide

Stoffen als waterstofperoxide kunnen feitelijk heel weinig kwaad, die reageren weg met de organische rotzooi in het rioleringsysteem ver voordat ze schade doen aan de waterzuivering... en daarnaast is er nog de enorme verdunning in het hele traject. Iets soortgelijks geld bijv voor zaken als zoutzuur, natronloog en dergelijke: nare dingen om mee in contact te komen, maar voor verdere verwerking geen probleem.

Waterzuiveringen hebben veel meer last van stoffen die toxisch zijn voor de bacterien die zij gebruiken, bijvoorbeeld zaken als chloroform en een aantal andere organische oplosmiddelen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [kolderdag]waterstofperoxide met ...jodide

Dat is allemaal wel zo, maar dat is geen reden om het voor de lol door de wc te spoelen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer