Elektrisch geleidingsvermogen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

Elektrisch geleidingsvermogen

Heyy !

Ik moet voor scheikunde een wetenschappelijk verslag schrijven..

Nu heb ik een klein probleempje.. er staat in men laboschrift dat ik de Λ∞(oneindig equivalent geleidingsvermogen) van azijnzuur moet opzoeken en die moet vergelijken met mijn experimenteel gevonden waarde.. Ik heb al heel wat op internet en in mijn cursussen gezocht maar vind hier niets over..

Kan iemand mij helpen om deze oneindige waarde te vinden?

Alvast bedankt!

Berichten: 199

Re: Elektrisch geleidingsvermogen

Je bedoelt waarschijn het equivalent geleidingsvermogen bij oneindige verdunning.

Een beetje googelen leverde mij toch al vrij snel de nodige informatie op, inclusief een voorschrift voor dit specifieke geval...

Probeer ook eens in het Engels te googelen: "equivalent conductivity" of "equivalent conductance". Dan kom je er vast uit.
Elektrochemici doen het vol spanning

Berichten: 15

Re: Elektrisch geleidingsvermogen

Ik heb eindelijk iets gevonden!

Kan het dat Λ∞ van azijnzuur gelijk is aan 390,5 S-cm²/mol ??

Dankjee

Berichten: 1.379

Re: Elektrisch geleidingsvermogen

Ja, dit klopt. Het getal is de som van 349.8 en 40.9 voor respectievelijk de waterstofionen en de acetaat ionen.

Bij oneindige verdunning is dit zwakke zuur volledig gedissocieerd. De lambda druk ik uit in de eenheid

(reciproke ohm) maal (cm kwadraat) maal (reciproke mol). De Siemens (=S) voor reciproke ohm wordt weinig gebruikt

buiten het duitse taalgebied. Maar eigenlijk moeten we hierbij ook al meters gebruiken in plaats van centimeters.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer