Zwaartekracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9

Zwaartekracht

Ik vroeg me af waarom het zo is dat een draaiende bal sneller valt in een vacuum dan een bal die niet draait. Komt dit doordat de massa (behalve op de rotatie-as) is toegenomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Zwaartekracht

Is dat zo, valt een draaiende bal sneller in vacuum? (nooit over nagedacht)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 7.068

Re: Zwaartekracht

Ik vroeg me af waarom het zo is ...
Dit is niet zo.
Komt dit doordat de massa (behalve op de rotatie-as) is toegenomen?
Bekijk het volgende filmpje: Zou massa invloed kunnen hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Zwaartekracht

Ik vroeg me al ernstig af waar dit over ging en of ik gek aan het worden was.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Zwaartekracht

[quote='EvilBro' date='9 March 2009, 13:33' post='499104']

Dit is niet zo.

Stel dat je een (perfect ronde) bal zou hebben van een bepaalde materie welke je zo snel zou kunnen laten roteren om een verticale as dat de buitenkant (van de horizontale omtrek) de snelheid van het licht benaderd. Dan zou de bal toch meer zwaartekracht moeten ondervinden en in een verticale vacuum pijp of iets dergelijks sneller moeten vallen dan een niet roterende bal?

Overigens zou dit ook moeten gelden voor een bal die je om een horizontale as laat roteren bedenk ik me nu.

Is dit niet zo? en waarom dan niet?

Berichten: 7.068

Re: Zwaartekracht

De veer en de bal in het filmpje hebben een verschillende massa. Ze ondervinden een zwaartekracht proportioneel aan hun massa. Ze vallen daardoor even snel. Waarom denk je dat dit in jouw geval anders is?

Berichten: 73

Re: Zwaartekracht

Zou een bal welke aan de buitenzijde een rotatiesnelheid van de lichtsnelheid heeft niet een oneindige massa hebben en derhalve de aarde naar zich toe zou trekken ipv andersom. Of zelfs in een zwart gat veranderen daar de massa toeneemt tot voorbij het kritieke punt?

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Zwaartekracht

Zou een bal welke aan de buitenzijde een rotatiesnelheid van de lichtsnelheid heeft niet een oneindige massa hebben en derhalve de aarde naar zich toe zou trekken ipv andersom.
Zo'n bal kan niet bestaan, aangezien het onmogelijk is de bal die rotatiesnelheid te geven. Er is immers oneindig veel energie voor nodig. Daarnaast wordt de middelpuntvliedende kracht ook oneindig, en zal de bal dus uiteenspatten.
Of zelfs in een zwart gat veranderen daar de massa toeneemt tot voorbij het kritieke punt?
Ik vroeg me ook een soortgelijk iets af. Of het mogelijk is iets dmv versnelling zijn kritieke massa laten bereiken en ineen te laten storten tot een zwart gat. Maar in het intertiaal van het object veranderd zijn massa niet, snelheid is immers relatief. Maar ik weet niet of dit ook voor een roterende bol opgaat, rotatie is namelijk niet relatief. Maargoed, ik denk dat de middelpuntvliedende kracht roet in het eten gaat gooien.

Reageer