[Wiskunde] Baansnelheid berekenen en parameter vragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Wiskunde] Baansnelheid berekenen en parameter vragen

hallo,

Ik ben een vwo scholier 6de klas en heb een van mijn leraar een aantal vragen gekregen die ik moet uitwerken. Het is de bedoeling dat ik de punten uitreken waarin de grafiek X=3cos(2.5*t) y=3cos(t) een maximale baansnelheid heeft en hoe groot deze max. baansnelheid is. Als ik me niet vergis wordt de formule voor baansnelheid in dit geval v(t)=sqrt((-7.5sin(2.5t))^2+(-3sin(t)^2)). Moet ik voor max. baansnelheid de afgeleide nemen van deze formule, en zo ja hoe moet ik dit uitwerken.

Verder moet ik de punten uitrekenen waarvoor geldt rc= 0.5 wordt dit dan -7.5sin(2.5*t)/-3sin(t)=0.5

-7.5sin(2.5*t)=-1.5sin(t)

-7.5sin(2.5*t)+1.5sin(t)=0

verder kom ik niet

Hopelijk kunnen jullie hier wat van maken, alvast bedankt.

p.s. hierbij een link naar de opdracht mocht mijn vraag niet duidelijk zijn.(de grafiek betreft degene op pagina nr. 13) http://pr.jdw.nl/Media/download/3539/6w ... 2-2008.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Wiskunde] Baansnelheid berekenen en parameter vragen

Beste Richard de W, allereerst hartelijk welkom. Een aantal dingen aan deze post zijn niet de bedoeling. Allereerst is er een huiswerk sectie voor dit soort vragen (is daarom verplaatst), verder moet er een vaknaam in blokhaken voor de topic titel komen, zodat iedereen weet dat het om een wiskunde topic gaat.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 771

Re: [Wiskunde] Baansnelheid berekenen en parameter vragen

Voor de max snelheid moet je idd opnieuw afleiden en het maximum zoeken, d.w.z. de afgeleide gelijkstellen aan 0 en hieruit t halen

Eens je weet op welk moment de maximumsnelheid wordt bereikt, kan je t invullen in de formule voor snelheid, en zo vind je wat die max snelheid is.

Voor die rc zou ik evt somformules voor goniometrie proberen (louter een voorstel)

Reageer