[natuurkunde] drukval over plaat met gaten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde] drukval over plaat met gaten

dag iedereen,

ik zou -als een deel van een groepswerk- de drukval moeten berekenen over een plaat met meerdere gaten.

Ik heb al een beetje opgezocht, maar kweet niet direct hoe ik eraan moet beginnen.

Op internet vind ik wel theorieen achter de drukval over een plaat met 1 gat erin, ik vraag mij af ik deze resultaten kan veralgemenen naar mijn geval (vele gaten dus).

Om wat meer specifieke informatie te geven:

- het fluidum is Helium (en dus samendrukbaar!)

- de plaat zal ongeveer een diameter hebben van 0.5m

- de gaten zeer klein en de totale opp aan gaten ongeveer 10%

-het debiet over de hele plaat zal ~100-200 l/min bedragen

- de druk voor (en hopelijk ook na) zal niet fel afwijken van 1 atm

Dat is alles wat ik direct kan bedenken.

Voor alle duidelijkheid: ik zoek alleen naar de theorie of oplossingsstrategie om dit op te lossen en niet naar links naar sites met software om de drukval te berekenen.

Als iemand mij kan helpen zou ik het zeer apprecieren.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [natuurkunde] drukval over plaat met gaten

Je kunt gerust de formule gebruiken voor een plaat met 1 gat met het heliumdebiet per gat.

Ik weet niet welke formules je gevonden hebt maar als je zegt dat de druk voor en na de plaat ongeveer 1 atm is betekent dit dat je een non-choked conditie hebt waarvoor formule (6) uit wikipedia geldig is. Door trial and error of iteratie kun je P2 oplossen als je m en de rest weet. Probleem is altijd wat te nemen voor C. Dat hangt af van de scherpte van het gat en de plaatdikte en bij meerdere gaten waarschijnlijk ook de afstand/diameter ratio van de gaten. Bij slechts 10 % gatoppervlak zal dat laatste effect verwaarloosbaar zijn. Neem maar C = 0,7 bij gebrek aan beter.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] drukval over plaat met gaten

Dag Ronaldininho, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] drukval over plaat met gaten

ja, ik had het net gezien toen ik het gepost had. Nog geprobeerd dit te veranderen, maar als ik mijn post wou wijzigen, kon ik de titel precies niet meer veranderen.
Jan van de Velde schreef: Dag Ronaldininho, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] drukval over plaat met gaten

Bedankt voor de reactie!

Ik heb het nu zo uitgewerkt in een maple-bestand maar ik kom geen resultaten uit helaas.

maple file zit in de bijlage. Nog wat extra info daarover zal ik geven, voor als iemand geinteresseerd is om het te bekijken.

Het is een klein bestand en het draait eigenlijk gewoon om 1 vergelijking (vgl_1). Deze vergelijking is gewoon de vergelijking (5) in volgende link, toegepast op 1 gat in de plaat. het resultaat dat ik bekom is dat de druk na de plaat ofwel 0 Pa bedraagt of wel identiek is aan de druk voor de plaat. Beide resultaten zijn dus niet realistisch. PS : Maple kan het enkel berekenen als je de machten in de vergelijking benadert door een getal met minder cijfers na de komma.

http://en.wikipedia.org/wiki/Orifice_plate

Wat ik mij ook nog afvroeg. De plaat met gaten zal horizontaal liggen in ons project en erbovenop zal een laag poeder liggen. De bedoeling is dat de opgaande gasstroom het poeder meeneemt (zogenaamd fluidized bed systeem), zodat het poeder behandelt kan worden (plasmacoating in ons geval).

Die laag poeder die daarop ligt (is amper een paar cm's) veroorzaakt zo zijn eigen drukval, maar beinvloedt deze ook de resultaten voor de drukval over de plaat ? De stroming zal wellicht anders zijn als bij de situatie voorgesteld in de wiki-pagina.

alvast bedankt
Bijlagen

[De extensie mws is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


Reageer