[natuurkunde] Valtijd pindanoot

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde] Valtijd pindanoot

Hallo hallo, bij deze mijn eerste post hier.

Kheb het volgende:

Hier in Bangkok (Thailand) is er binnenkort een wedstrijd, waar een persoon vanop 15meter hoogte een pindanoot moet laten vallen en een tweede persoon die beneden in een cirkel staat moet die dan opvangen met de mond, nu wou ik weten op welke tijd de pindanoot beneden tot aan 2de persoon zou zijn. dus de Hoogte is 15m , gewicht van pindanoot +-0.5g.

Alvast bedankt aan de bollebozen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [natuurkunde] Valtijd pindanoot

Voor een val zonder wrijving geldt:

Afbeelding

Invullen geeft 15 = 0.5 * 9.81 * (t2)

t = 1.75s

Maar omdat je met wrijving zit duurt het langer dan 1.75s voordat de pinda beneden is. Daar heb je allerlei

moeilijke formules voor, maar het het beste kun je het zelf gewoon proberen. Laat een pinda buiten 20 keer van dezelfde hoogte vallen en ga na hoeveel vertraging er in de val zit vergeleken met bovenstaande formule.

In mijn voorbeeld gebruik ik gewoon 15 meter, maar omdat de persoon ook nog een lengte heeft moet je dit aftrekken van die 15 meter.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] Valtijd pindanoot

Ja maar de hoogte zal zowiezo 15 m blijven ongeveer, mits de persoon op dat platvoer van 15 m hoog staat, dus zal het ongeveer een hoogte worden van +16,75m en dan de persoon beneden +1.75m , maar zoals je zegt, er zal waarschijnlijk wel wat wrijving zijn, en dan de wind die ook misschien wel parten zal spelen met zo een licht gewicht.

Alvast bedankt voor de snelle reactie

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [natuurkunde] Valtijd pindanoot

de wind die ook misschien wel parten zal spelen met zo een licht gewicht.


Dat met name, als het hard waait komt die pinda niet eens in de cirkel terecht volgens mij.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] Valtijd pindanoot

Dat met name, als het hard waait komt die pinda niet eens in de cirkel terecht volgens mij.


ja dat dacht ik er ook van, het is dan ook een wedstrijd waar je 20000 euro mee kan winnen :D , er zullen zo een 5000 koppels meedoen :P

Reageer