Intensiteit level in db

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

Intensiteit level in db

Beste lezer,

Met de volgende vraag loop ik in principe vast:

twee identieke rakketen worden op dezelfde tijd afgeschoten, het geluidsintensiteit niveau is 80dB. What zou het geluidsintensiteit niveau zijn als er slechts 1 wordt afgeschoten?

Nu is het antwoord in 1 oogopslag 77 dB. Maar is hier ook een berekening voor die dit verklaart? Ik kan op dit forum slechts "decibels optellen" vinden maar niet aftrekken.

Groeten en bedankt. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Intensiteit level in db

Zoals je wel weet, mag je in db's niet zomaar halveren. Je moet teruggaan naar de intensiteit, ken je de formule daarvoor?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 26

Re: Intensiteit level in db

Zoals je wel weet, mag je in db's niet zomaar halveren. Je moet teruggaan naar de intensiteit, ken je de formule daarvoor?


β=10 dB log (I2/I1) met I1 = 1x10^-12 als ik me niet vergis? Maar ik heb geen flauw idee betreft plan van aanpak... :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Intensiteit level in db

Ofwel reken je terug naar de intensiteit I2 (die kan je dan halveren, dan weer naar dB), ofwel probeer je hiermee onmiddellijk algemeen te tonen wat er in dB gebeurt wanneer de intensiteit halveert (of verdubbelt).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Intensiteit level in db

Je kan werken zoals TD voorstelt maar het kan eenvoudiger. Je weet dat twee gelijke geluidsniveaus optellen een vermeerdering geeft van 3 dB; dus is 77 dB het antwoord.

Kom je er uit met de hint van TD?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 26

Re: Intensiteit level in db

Ok, dus ik neem de helft van de intensiteit die gebonden is aan de 80 dB, en daar de helft van. Ga ik proberen, hartelijk dank. Ik laat het resultaat z.s.m. weten :D

P.S. je bent wel snel met reageren ^^ +1!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Intensiteit level in db

Je kan werken zoals TD voorstelt maar het kan eenvoudiger. Je weet dat twee gelijke geluidsniveaus optellen een vermeerdering geeft van 3 dB; dus is 77 dB het antwoord.
Ja, maar de vragensteller zocht volgens mij een verklaring/berekening:
Nu is het antwoord in 1 oogopslag 77 dB. Maar is hier ook een berekening voor die dit verklaart?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 26

Re: Intensiteit level in db

jhnbk schreef:Je kan werken zoals TD voorstelt maar het kan eenvoudiger. Je weet dat twee gelijke geluidsniveaus optellen een vermeerdering geeft van 3 dB; dus is 77 dB het antwoord.

Kom je er uit met de hint van TD?
Ja ik heb ook in mijn 1e post gezet "Nu is het antwoord in 1 oogopslag 77 dB" maar wat mij eigenlijk dwars zit is dat het eventueel met verschillende waardes gevraagd kan worden op de toets. en dan weet ik de berekening niet :D

Ik ben nu met het volgend hoofstuk bezig (superpositie van geluid) van mijn huiswerk en daarna zal ik dit gaan uitvoeren. Als ik het zo lees moet ik er wel uitkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Intensiteit level in db

\(80 = 10\log ((\frac{p_1}{p_0})^2 + (\frac{p_2}{p_0})^2 )\)
dus ...?

EDIT ik zag net dat ik zelf blunderde :D
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Intensiteit level in db

jhnbk schreef:Je kan werken zoals TD voorstelt maar het kan eenvoudiger. Je weet dat twee gelijke geluidsniveaus optellen een vermeerdering geeft van 3 dB; dus is 77 dB het antwoord.

Kom je er uit met de hint van TD?


jhnbk,

Ik vind het tof hoe TD dit benadert als de huiswerk topics zodat de topic starter snapt waar hij mee bezig is.

Verder is je uitleg vaag omdat het niet antwoord op de vraag stel 3 raketten, hoeveel dan 2 raketten? Als je geen gevoel hebt voor de dBs kan je alleen halveren en verdubbelen zo (met de gekende 3 dB).

TD doet nu de omweg via intensiteit (goed voor TS)

Een tweede mogelijkheid is zuiver wiskundig via wat regeltjes.

Log operatoren verlagen met één niveau t.o.v. rekenkundige.

rekenkundige macht = log vermenigvuldiging

rekenkundige wortel = log deling

rekenkundige vermenigvuldiging = log optelling

rekenkundige deling = log aftrekking

rekenkundige optelling = log kan niet meer (moet via antilog)

rekenkundige aftrekking = log kan niet meer (moet via antilog)

rho1987 start met een vermenigvuldiging met 0.5 = x dB + 10*log(0.5) of deling door 2 = x dB - 10*log(2)

In akoestiek (werken met dBs) maken we alleen de omweg via de referentie eenheid als het echt nodig is.

Maar het is goed dat rho1987 reageert op TDs vragen.

PS: er is iets fout met mijn bold formatering (maar ik vind niet wat)
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Intensiteit level in db

jhnbk schreef:
\(80 = 10\log ((\frac{p_1}{p_0})^2 + (\frac{p_2}{p_0})^2 )\)


EDIT ik zag net dat ik zelf blunderde :P
:D 't ging over intensiteit, geen druk
Eric

Berichten: 26

Re: Intensiteit level in db

E.Desart schreef:rho1987 start met een vermenigvuldiging met 0.5 = x dB + 10*log(0.5) of deling door 2 = x dB - 10*log(2)

In akoestiek (werken met dBs) maken we alleen de omweg via de referentie eenheid als het echt nodig is.
Dit is uiteindelijk mijn uitweg geworden :P met die intensiteit haleren en uitrekenen dat verliep niet helemaal soepel en kwam op een heel verkeerd antwoord uit

Maar deze formules (en regels voor log die ik wel kende maar niet toepaste) zal ik noteren :D en dan kan ik verhoudingsgewijs in principe alle opgaven maken die hierop lijken.

Perfect, bedankt! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Intensiteit level in db

rho1987 schreef:1) Dit is uiteindelijk mijn uitweg geworden :D met die intensiteit haleren en uitrekenen dat verliep niet helemaal soepel en kwam op een heel verkeerd antwoord uit

2) Maar deze formules (en regels voor log die ik wel kende maar niet toepaste) zal ik noteren :P en dan kan ik verhoudingsgewijs in principe alle opgaven maken die hierop lijken.
1) Jij bent dus happy dingen te kunnen berekenen zonder te weten waar die voor staan. :D Voel ik mij hier schuldig naar TD.

2) :P Waarom formules opschrijven als je de regels kent?

:P Even checken:
  1. Je hebt 3 raketten en vergelijkt die met 2 raketten (allen hetzelfde niveau). Wat is het verschil in dB (formule geven)
  2. Je hebt 1 raket van 73 dB en 1 van 77 dB. Hoeveel zijn ze samen (formule geven)?
  3. 3 raketten samen geven 80 dB Je haalt er één raket uit die op zich 76 dB is. Hoeveel zijn de 2 overblijvende samen (formule geven)?
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Intensiteit level in db

:D 't ging over intensiteit, geen druk
Maakt toch niets uit voor de dB's die je uitkomt? :P

Ik zie echter niet waar het over 3 raketten gaat en waar mijn uitleg zou fout lopen !
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer