Leeftijdsverschil: strafbaar?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 18

Leeftijdsverschil: strafbaar?

Hallo,

Ik ben op dit moment 17, en ik heb met een meisje dat momenteel 12 is. Als ik over 5 maanden 18 word, dan is zij 13. Is het dan strafbaar een relatie met haar te hebben?

BVD

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Leeftijdsverschil: strafbaar?

Nee, het is niet strafbaar om met haar een relatie te hebben. Heb je echter seks met haar en ze klaagt je -om één of andere reden- aan heb je wel een probleem volgens mij;
Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet

die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen

pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit

2. het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met

gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de

vijfde categorie.
2.Vervolging heeft, buiten de gevallen van de

artikelen 248 en 249, niet plaats dan op klacht.

3. Tot de klacht bedoeld in het tweede lid is naast de wettelijke vertegenwoordiger

in burgerlijke zaken, bedoeld in artikel 65, eerste lid,

tevens bevoegd de raad voor de kinderbescherming.

4. In afwijking van het bepaalde in de artikelen 64 tot en met 66 is degene

ten aanzien van wie het feit is gepleegd te allen tijde tot de

klacht gerechtigd, in dier voege dat de termijn gedurende welke de

klacht kan worden ingediend gelijk is aan de verjaringstermijn bedoeld

in artikel 70.

welke de klacht kan worden ingediend gelijk is aan de verjaringstermijn

bedoeld in artikel 70.
Bron: http://www.huiselijkgeweld.nl/doc/seksueel...n_en_regels.pdf
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Leeftijdsverschil: strafbaar?

Heb je echter seks met haar en ze klaagt je -om één of andere reden- aan heb je wel een probleem volgens mij;
Zij hoeft zelf geen klacht neer te leggen zelfs, als iemand anders dat doet (haar ouders bijvoorbeeld) geldt bovenstaande evenzeer.
Verborgen inhoud
Althans, in België is dat zo. Ik denk niet dat dat in Nederland anders is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Leeftijdsverschil: strafbaar?

Zij hoeft zelf geen klacht neer te leggen zelfs, als iemand anders dat doet (haar ouders bijvoorbeeld) geldt bovenstaande evenzeer.
Verborgen inhoud
Althans, in België is dat zo. Ik denk niet dat dat in Nederland anders is.


Je hebt gelijk, ik wilde TS alleen niet zo ontmoedigen :D
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Leeftijdsverschil: strafbaar?

Ja, oppassen geblazen. Als je seks met der hebt ben je inderdaad strafbaar straks. En aangezien zij pas 12 is kan je de komende jaren geen seks met der hebben. Zelfs als zij het zou willen zou ik het afraden, wanneer er een kink in jullie relatie komt kan ze van haar positie wel eens gebruik kunnen maken.

Misschien moet je er over nadenken of het leeftijdsverschil inderdaad niet een beetje groot is?

Berichten: 159

Re: Leeftijdsverschil: strafbaar?

Wat versta je eigenlijk onder "een relatie"? Is met elkaar omgaan en wederzijds verliefd zijn voldoende om van een relatie te kunnen spreken? Voor zover ik weet zijn beide nergens ter wereld strafbaar.
Wij vergoeden nooit schade veroorzaakt of veregerd door wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door wijziging van de structuur van de atoomkern.

Re: Leeftijdsverschil: strafbaar?

Het leeftijdverschil is niet zo groot. Het probleem is, dat zij pas 12 is. Moest zij 18 zijn en hij 23, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Het is moeilijk om in zo'n relatie geen stapje te ver te gaan. Dan komen de problemen. Als je de kat bij de melk zet ....Ook het meisje is niet van staal. En fantaseren en roddelen dat ze kunnen, die bakvisjes. Denk aan je reputatie, zulke jonge meisjes, daar ga je best met een grote bocht omheen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Leeftijdsverschil: strafbaar?

Ik zou je als vader beleefd maar stellig de deur uit schoppen.

Je zou de geestelijke ontwikkeling van de dochter ernstig verstoren.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Leeftijdsverschil: strafbaar?

MOD: willen we aub even de onderbuik aan de kant schuiven en het hier over rechtswetenschappen hebben?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Leeftijdsverschil: strafbaar?

MOD: willen we aub even de onderbuik aan de kant schuiven en het hier over rechtswetenschappen hebben?
Je opmerking begrijp ik, maar in welke mate mag ongeschreven recht een rol spelen?

Je kunt je overigens afvragen in welke mate de onderbuik in het onderhavige thema een rol speelt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Leeftijdsverschil: strafbaar?

Gevoel zal bij sommige kwesties altijd een rol blijven spelen, maar hier proberen we de zaak toch altijd van een wetenschappelijk oogpunt te bekijken. In dit geval rechtswetenschappelijk, dus o.b.v. rechtsprincipes, wetten, jurisprudentie, etcetera. Waaróm is het dus bijvoorbeeld niet toegestaan, wat zegt eerdere rechtspraak hierover, wat zijn overwegingen van wetgevers en rechters geweest?

Verder aub terug ontopic. Wil je op mijn bericht hier verder ingaan, dan aub in het feedbackforum.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 2

Re: Leeftijdsverschil: strafbaar?

Kan iemand mij vertellen wanneer het precies verboden is of niet?

Ik ben 17 en mijn vriend bijna 20. Scheeld dus ruim 2 jaar.

Is dit dan ook verboden?

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Leeftijdsverschil: strafbaar?

Jeaninex3 schreef:Kan iemand mij vertellen wanneer het precies verboden is of niet?

Ik ben 17 en mijn vriend bijna 20. Scheeld dus ruim 2 jaar.

Is dit dan ook verboden?


Nee dat is niet verboden. Je hoeft niet bang te zijn. Bovendien, al zou het strafbaar zijn; er moet eerst iemand aangifte doen alvorens je gestraft zou kunnen worden. Gezien jullie leeftijdsverschil lijkt mij dat erg onwaarschijnlijk.

Berichten: 2

Re: Leeftijdsverschil: strafbaar?

Nee dat is niet verboden. Je hoeft niet bang te zijn. Bovendien, al zou het strafbaar zijn; er moet eerst iemand aangifte doen alvorens je gestraft zou kunnen worden. Gezien jullie leeftijdsverschil lijkt mij dat erg onwaarschijnlijk.
Ik geloof absoluut niet dat wij problemen zouden krijgen. Mijn vraag was puur uit intresse. Meerdere vriendinnen van mij hebben soort gelijke situaties. Nieuwschierig als wij zijn willen we graag weten waar de grens ligt.

Zelf dacht ik dat bij een meerderjarige en een minderjarige het leeftijdsverschil maximaal 3 jaar mag zijn maar een vriendin van mij dacht dat dit 2 jaar is.

Re: Leeftijdsverschil: strafbaar?

Volgens de Belgische wetgeving, kun je gemeenschap hebben aan 16. Ben je nog geen 18 en breng je de nacht door bij een meerderjarige vriend of vriendin, dan kunnen je ouders een klacht neerleggen wegens ontvoering. Een dertig

jarig man had verkering met een meisje van 17. Zolang ze niet bij hem overnachte, konden haar ontevreden ouders daar volgens de wet niets tegen doen.

Gesloten