[wiskunde] integraalrekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 115

[wiskunde] integraalrekening

Deze twee opdrachten snap ik niet helemaal. Kan iemand ze (of 1 van de 2) misschien even uitleggen?

1) Bereken in twee decimalen nauwkeurig de inhoud van het lichaam L dat ontstaat als het vlakdeel dat wordt ingesloten door de grafiek van f(x) = (x+1)/x en de lijnen y=1, x=1 en x=4 wentelt om de lijn y=1.

Uitwerking:

f(x) = (x+1)/x = 1 + 1/x

Wentelen om de lijn y=1 geeft hetzelfde lichaam als het wentelen van de grafiek van g(x) = 1/x om de x-as.


De optie fnInt (TI) geeft I (L) = fnInt( pi * (g(x))kwadraat , x, 1, 4 dx = 2,36.

2) Gegeven zijn de functies f(x) = 10 - xkwadraat en g(x) = 2 tot de macht (x+2).

Het vlakdeel V wordt ingesloten door de grafieken van f en g.

Bereken in twee decimalen nauwkeurig de inhoud van het lichaam M dat ontstaat als V wentelt om de lijn y=10.

Uitwerking:

Pas de translatie (0, -10) toe op de grafieken van f en g en de lijn y=10.

Dan ga je verder met de rekenmachine.

Maar ik snap ik waar die translatie vandaan komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] integraalrekening

Nectar schreef:f(x) = (x+1)/x = 1 + 1/x

Wentelen om de lijn y=1 geeft hetzelfde lichaam als het wentelen van de grafiek van g(x) = 1/x om de x-as.
De uitwerking klopt, dus het is me niet zo duidelijk wat je niet snapt. Dit vetgedrukte deel...? Maak eens een schets, of kijk hier:

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(0,5,-1,3,300,300,600,600, '1+1/x' , '1/x' , '1')</script><!--graphend-->
Nectar schreef:2) Gegeven zijn de functies f(x) = 10 - xkwadraat en g(x) = 2 tot de macht (x+2).

Het vlakdeel V wordt ingesloten door de grafieken van f en g.

Bereken in twee decimalen nauwkeurig de inhoud van het lichaam M dat ontstaat als V wentelt om de lijn y=10.

Uitwerking:

Pas de translatie (0, -10) toe op de grafieken van f en g en de lijn y=10.

Dan ga je verder met de rekenmachine.

Maar ik snap ik waar die translatie vandaan komt?


Je doet deze verschuiving zodat je de formule kan toepassen voor wenteling om de x-as, zoals hierboven.

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-4,4,-2,12,300,300,600,600, '10-x^2' , '2^(x+2)' , '10')</script><!--graphend-->
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 115

Re: [wiskunde] integraalrekening

Oke, dankjewel!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] integraalrekening

Graag gedaan - succes!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer