[biologie en scheikunde] inspanning

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 71

[biologie en scheikunde] inspanning

Heey , wij zijn bezig met een p.o. over het thema energie in het menselijk lichaam.

Dus wij hebben een vraagje: Bij welke inspanning gebruikt het lichaam de meeste brandstof?

Alvast bedankt :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie en scheikunde] inspanning

gentledaisy schreef:Heey , wij zijn bezig met een p.o. over het thema energie in het menselijk lichaam.

Dus wij hebben een vraagje: Bij welke inspanning gebruikt het lichaam de meeste brandstof?

Alvast bedankt :D
Bij een maximale inspanning, ofwel de inspanning waarbij de cardiac output niet meer stijgt. Je lichaam (spieren) heeft

op dat moment de meeste zuurstof en glucose nodig. Let wel, dit is een relatieve maximale inspanning, omdat het bij iedereen verschilt. Zo zal een 20 jarige persoon bij een maximale inspanning absoluut meer brandstof verbruiken omdat zijn hart en longen dat toestaan dan een 80 jarige persoon. Relatief gezien zitten ze beiden wel op hun maximale inspanning.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie en scheikunde] inspanning

Hoewel het antwoord van Anusthesist helemaal correct is, ben ik ban dat de TS dit niet bedoelde. Zoals ik de vraag lees doelt de TS op een specifiek voorbeeld van een bepaalde inspanning (lichaamsbeweging). Er wordt dus eigenlijk naar de zwaarste sport gevraagd, de sport waar de grootste lichamelijke inspanning voor nodig is.

Nu kan je dit per korte tijdseenheid bekijken en dan op extreem explosieve sporten uitkomen, zoals 100 meter sprint, gewichtheffen en dergelijken of juist naar lange tijdseenheden (meer tijdseenheden) en dan kom je uit op sporten zoals wielrennen en cross country skieen.

In het kort, bij elke sport kan je een maximale inspanning leveren, bij welke sport je per tijdseenheid de meeste energie gebruikt is afhankelijk van de tijdseenheden die je neemt en hoeveel tijdseenheden je wilt meten.

Gentledaisy, zou je ons kunnen vertellen wat je precies wilt weten. Je vraagstelling blijft voor mij onduidelijk. Dat merk je ook aan de 2 totaal verschillende antwoorden van Anusthesist en van mij.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 402

Re: [biologie en scheikunde] inspanning

Het is mij alleen bekend dat fietsen een van de meest efficiënte vormen van inspanning is, dus daar verbruik je weinig energie per tijdseenheid. Dit heb ik ooit een keer ergens gelezen, ik weet echter niet of dit gaat over 'gewoon' fietsen of wielrennen. Wat de meeste inspanning vergt weet ik echter niet.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Berichten: 71

Re: [biologie en scheikunde] inspanning

bedankt voor het zo snel reageren.

Wij denken dat de leraren bedoelen bij welke sport je het snelst de meeste energie verbruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie en scheikunde] inspanning

Als je bijvoorbeeld de sport zoekt die de meeste inspanning vraagt, moet dat haast wel te googlen zijn. 'Caloric.. something.. sport..' probeer eens een goede zoekterm te bedenken. Liefst Engelstalig want dan vind je vaak veel meer dan in het Nederlands.

Gok: langlaufen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 339

Re: [biologie en scheikunde] inspanning

Wij denken dat de leraren bedoelen bij welke sport je het snelst de meeste energie verbruikt
Ik ben het denk ik eens met het 1e bovengegeven antwoord (van Anusthesist). In principe zijn alle duursporten wat energieverbruik gelijkwaardig: als je je maximaal inspant en dat zo lang mogelijk volhoudt verbruik je de meeste energie. Je zou wel meer energie kunnen vragen door nog iets harder te rennen, maar dat kan je lichaam gewoon niet leveren.

Maar dan is de ene duursport (waarvan je spieren verzuren) dus ook vergelijkbaar met de andere.

Als je na piekbelasting vraagt, zou het de sport zijn waarvan je het meest (snelst) buiten adem raakt. Dus bv 70 meter horden / 60 meter sprint.

Maar dan nog: het is maar net hoe fanatiek je de sport uitoefent.

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: [biologie en scheikunde] inspanning

volgens mij hebben ze ook uitgewezen dat je bij wandelen en hardlopen evenveel energie gebruikt. het ene gaat alleen sneller dan de ander
If I concentrate, I can see the gears in your head come to a grinding halt.



"In order to be an immaculate member of a flock of sheep, one must above all be a sheep oneself. " A. Einstein

Reageer