Warmtegeleidend schuimachtig (verend) materiaal

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Warmtegeleidend schuimachtig (verend) materiaal

Hey allen, ik ben nieuw hier, en zit met een vraagstuk.

Voor een onderzoekje ben ik op zoek naar een materiaal om warmte over te dragen van een grof keramisch element op een aluminium plaat. Het materiaal moet de warmteoverdracht tussen de twee materialen vergroten. Warmte valt op het keramisch element en moet op de aluminium plaat worden overgedragen. Op microscopisch niveau is de oppervlaktestructuur van het keramische element zeer poreus waardoor de warmteoverdracht naar mijn mening gering zal zijn. Dit is misschien op te vangen met een warmtegeleidende pasta maar nadeel hiervan is dat het blijvend is, en de twee materialen aan elkaar gehecht worden. Dus ben ik op zoek naar een materiaal dat verend is, en warmtegeleidend, en zo dus de oneffenheden van het grof keramische oppervlak weg neemt.

Zijn er vanuit hier misschien goede suggesties in welke richting ik het beste kan zoeken.

Alvast bedankt.

Grtz qprus

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Warmtegeleidend schuimachtig (verend) materiaal

Staalwol ?!

Berichten: 12.262

Re: Warmtegeleidend schuimachtig (verend) materiaal

Lijkt me een lastige opgave, schuimachtig en warmtegeleidend gaan sowieso niet echt samen... maar waar is het precies voor?
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Warmtegeleidend schuimachtig (verend) materiaal

Ik wil graag warmtestraling die op gebakken kleiproduct valt, overdragen op een onderliggende aluminium constructie.

Berichten: 12.262

Re: Warmtegeleidend schuimachtig (verend) materiaal

Een kleiproduct lijkt me sowieso al niet heel erg warmtegeleidend, dus wellicht valt de fout door contactweerstand nog wel mee... maar ik zou toch gaan voor de pasta: de verbinding is niet permanent (er bestaat -ook- warmtegeleidende lijm die uiteraard wel vast zit). Ik durf alleen niet te zeggen of je die pasta nog voor 100% van een poreus product af krijgt, dus wellicht eerst even testen op iets onbelangrijks.
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Warmtegeleidend schuimachtig (verend) materiaal

Bedankt voor jullie reacties! En Benm bedankt voor de nuttige input!

De warmtegeleiding van het keramiek zal rond de 1 W/mK liggen, laag inderdaad. Dus de materie die voor een betere warmteoverdracht moet zorgen hoeft idd geen hogere warmtegeleidingscoefficient te hebben. Maar het zal dan vooral gaan om het contactoppervlak te vergroten. Ik zal eens kijken of ik een proefje kan doen.

Berichten: 12.262

Re: Warmtegeleidend schuimachtig (verend) materiaal

Het beste lijkt me inderdaad wat te experimenteren, eventueel zelfs met vloeistoffen die je contactprobleem kunnen overkomen, maar makkelijker te verwijderen zijn dan pasta. Je zou kunnen denken aan iets als glycerine, maar zelfs aan water als de oppervlaktes redelijk vlak zijn - beetje afhankelijk van hoe warm het moet worden en hoe lang het moet blijven werken uiteraard.
Victory through technology

Reageer