[levensbeschouwing] jouw mening gezocht!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 41

[levensbeschouwing] jouw mening gezocht!

Hee! Voor het vak Levensbeschouwing (soort godsdienst maar dan anders) moest ik een opstel schrijven over de Scheppingstheorie en de Evolutietheorie. Nou wil ik er graag een stelling in houden. Dus wat denk jij dat klopt? De scheppingstheorie (de aarde = ontstaan in 7 dagen) of de evolutietheorie (de aarde = onstaan door een harde oerknal, en in miljoenen jaren verder ontwikkeld)[/FONT]

Dus:

Evolutie: Aarde in miljoenen jaren ontstaan

Schepping: Aarde in 7 dagen ontstaan, door god.

Poll: Wat denk jij dat de waarheid is? Schepping of Evolutie?

[*]Schepping

[*]Evolutie

Tussenstand:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [levensbeschouwing] jouw mening gezocht!

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [levensbeschouwing] jouw mening gezocht!

Misschien niet onaardig om ook als optie Intelligent Design te geven.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 41

Re: [levensbeschouwing] jouw mening gezocht!

Hee!

Ja ik zag 't later pas, en kon geen kno vinden om het te veranderen

Mijn excuses!

Berichten: 8.614

Re: [levensbeschouwing] jouw mening gezocht!

Merk ook op dat je hier op een Wetenschapsforum bent. Dat kan je resultaten beïnvloeden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 41

Re: [levensbeschouwing] jouw mening gezocht!

Merk ook op dat je hier op een Wetenschapsforum bent. Dat kan je resultaten beïnvloeden.
Dat maakt mij niet zo veel uit, het is alleen maar dat ik meer in mijn opstel kan schrijven over de evolutie en de schepping.

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: [levensbeschouwing] jouw mening gezocht!

WendieJ schreef:Poll: Wat denk jij dat de waarheid is? Schepping of Evolutie?

[*]Schepping

[*]Evolutie

Tussenstand:
Ik vind allebij van deze stelling zeer vraagmakend ( als ik dat zo kan zeggen ). Want bij de schepping ga je er van uit dat God de wereld in 7 dagen heeft gemaakt en dat weet je uit de Bijbel maar de Bijbel zijn verhalen van mensen over duizenden ( of honderden ) jaren heen. Dan komt bij mij direct de vraag op: Wie zegt dat helemaal waar is ? want vehalen veranderen over de jaren heen en met de persoon. ( even voor de duidelijkheid: Ik heb niks tegen het geloof, ik heb groot respect voor de mensen die daar hun kracht en leven uit halen want ik kan dat niet.) Nu over de evolutietheorie : Er was niks toen een KNAL en toen was de aarde er ? ( dat stuk zit me altijd dwars ;) Maar voor de rest vind ik de evolutie theorie opzich wel geloofwaardig maar ze komen er steed weer achter dat er weer iets niet aan klopt.

PS. sorry dat ik wat laat reageer ](*,)
Life is a riddle



Just like my grammer

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [levensbeschouwing] jouw mening gezocht!

Er was niks toen een KNAL en toen was de aarde er ? ( dat stuk zit me altijd dwars ;)
Dat vind ik ook vreemd. Eerst was er niks en dat niks is toen ook nog ontploft? ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: [levensbeschouwing] jouw mening gezocht!

Dat vind ik ook vreemd. Eerst was er niks en dat niks is toen ook nog ontploft? ;)
Daarom zeg ik mar wees blij (of niet ) dat je leeft en maak je niet druk waarom en hoe ](*,)
Life is a riddle



Just like my grammer

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [levensbeschouwing] jouw mening gezocht!

Ik wil toch een paar opmerkingen maken om WendieJ een beetje op weg te zetten:
  • Een poll kan wellicht interessant zijn om aan te geven wat mensen geloven, maar zorg dat je niet in de val trapt om dit als een graadmeter voor waarschijnlijkheid te nemen. Wetenschap geeft niet om populariteit.
  • De evolutietheorie gaat over de ontwikkeling van het leven op aarde, niet over het ontstaan van leven uit niet-levende materie (=abiogenese), noch over het ontstaan van het Universum of de Aarde (daar gaat de oerknaltheorie over).
  • De "Big Bang" mag letterlijk vertaald mag dan wel een "grote KNAL" zijn, maar de Oerknal was géén explosie.
In het kort: zorg dat je voldoende opzoekingswerk doet, zodat je opstel niet vol misverstanden staat.

Edit: Ik zie nu pas dat dit onderwerp al twee maanden oud is (D'oh!) maar wellicht heeft iemand er later nog wat aan.

Edit2: Een jaar en twee maand! Quested, het heeft weinig zin om zo'n oud topic na al die tijd nog omhoog te kicken...

Berichten: 4.502

Re: [levensbeschouwing] jouw mening gezocht!

De verlopen tijd van het lanceren van deze "oude" topic is in vergelijking met de tijd van de evolutie -volgens de wetenschap- slechts een zuchtje en mag nmm. wel gecontinueerd worden,tenzij de topic onder filosofie zou kunnen behoren.Maar die beoordeling laat ik aan de moderator over.

Als ik de 7 dagen van de schepping -volgens de bijbel- moet aannemen,vraag ik me af wanneer die 7 dagen op onze kalender kunnen worden geplaatst en in welk geschrift exact een term-vergelijkbaar met 7 dagen als tijdseenheden- werd gebruikt.

Dit blijft een religieus onderwerp en werd naar mijn weten niet meer als wetenschappelijk beschouwd op dit forum;de topiccer vond blijkbaar -mogelijk onbedoeld- een sluiproute op het forum.

Ga ik verder in op de bijbelse leer,dan kan er ook gesproken worden over dagen in godstermen en dat kunnen heel andere waarden betreffen dan onze zeven dagen.

Berichten: 4.502

Re: [levensbeschouwing] jouw mening gezocht!

In Genesis (1) worden het aantal dagen van de schepping genoemd,dus niet alleen die van de menselijke evolutie.

Genesis is afkomstig uit de Joodse Thora (Pentacheut als ik me niet vergis) en Mozes zou de schrijver van de Thora zijn,voor zover ik weet ca.1300 vC en volgens de bijbelvertalers de term (woord) dag hebben gebruikt.

Ik vraag me af of andere religies ook een dergelijk Scheppings"verhaal"kennen;het meest intrigeert me dat bij de Islam;de nieuwste grote Arabische religie.Is daar ook een verwijzing naar Genesis,aangezien Mohammed -als inspiratorontvanger van de Koran-ook kennis had van Abraham (en ook van J.Christus).

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: [levensbeschouwing] jouw mening gezocht!

Edit2: Een jaar en twee maand! Quested, het heeft weinig zin om zo'n oud topic na al die tijd nog omhoog te kicken...
Sorry ik dacht dat deze topic twee maanden oud was inplaats van een jaar ( sorry )
Life is a riddle



Just like my grammer

Reageer