De derde wet van newton

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

De derde wet van newton

Hallo,

Ik loop vast bij het leren voor mijn proefwerk voor natuurkunde.

Onderwerp is de derde wet van newton.

Een vraag:

Een ezel wil een kar naar voren trekken. De spankracht is hierbij niet belangrijk. Het gaat bij deze opgave om de actie en reactiekracht. De Fspier van de ezel is 100N. De Fwrijving is 10N, dit geldt zowel voor de ezel als de kar. Ik kom er wel uit als de ezel eenparig beweging maakt, maar als de ezel nu wil versnellen, zijn Fspier word dan groter, dus ook de reactiekracht van de kar. Hoe kan de ezel dan versnellen.

Het zou mooi zijn als iemand dit mij kan zeggen, helemaal mooi als ik het kan zien in een paint tekening ofzo.

Dit kunt u sturen naar <knip>

Bedankt!

moderator eendavid: Het is niet toegestaan een e-mail adres in een post te vermelden. Bekijk de regels voor meer informatie hierover.

Berichten: 62

Re: De derde wet van newton

Als de ezel een eenparige beweging heeft dan is de som van de krachten toch 0 ?

Dus dan is de luchtweerstand 90 N ?

Als hij wilt versnellen kun je toch de formule Fres = ma gebruiken ?

Heb je niet wat meer gegevens ?

Berichten: 9

Re: De derde wet van newton

Ik denk niet dat in mijn vraag het aantal newton uitmaakt (dit heb ik dan ook niet slim gezegt),

Daarom hier opnieuw mijn vraag, maar dan duidelijk.

Als ik een voorwerp naar voren wil trekken, lukt mij dat nooit omdat ik dan een evengroote kracht terug krijg van dat voorwerp. Ik kan zo hard als ik wil aan een voorwerp trekken, maar hij geeft mij een even harde stoot terug. Maar in de praktijk kan ik wel iets naar voren trekken. Ik denk dat ik een denkfout maak, want op een een of ander manier heffen de krachten elkaar niet op.

Welke denkfout maak ik?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: De derde wet van newton

Let op: je mag alleen krachten (vectorieel) optellen, als ze op één voorwerp werken.

Actie werkt hier op de kar en door de ezel

Reactie op de ezel en door de kar.

Dus actie en reactie mag je nooit (vectorieel) optellen!!!!

Berichten: 413

Re: De derde wet van newton

De eventuele denkfout zit er in dat het er niet om gaat of het voorwerp ahw aan jou trekt zolang je tenminste niet zelf ook op een kar staat. Voor jou geldt dan dus een weerstand (wrijving met de grond) die even hoog is als de kracht die je uitoefent. Voor de kar is die maar 10 Newton en dus is er een resulterende versnelling a= f/m kar.

Het is alleen wel zo dat als de kracht die jij uitoefent op het touw steeds even groot is als de reactie kracht die de kar op het touw uitoefent en ook dezelfde duur voor die kracht geldt dat dan het touw met bijv massa 1 kg geen resulterende kracht ondervindt en dus niet zou versnellen.

Voor het touw geldt dan a = 0/1 = 0 (wat uiteraard niet kan).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: De derde wet van newton

Als ik een voorwerp naar voren wil trekken, lukt mij dat nooit omdat ik dan een evengroote kracht terug krijg van dat voorwerp. Ik kan zo hard als ik wil aan een voorwerp trekken, maar hij geeft mij een even harde stoot terug. Maar in de praktijk kan ik wel iets naar voren trekken. Ik denk dat ik een denkfout maak,
De denkfout die je maakt is dat je de aarde jou en je voorwerp vergeet.

Stel je hebt een voorwerp met even grote massa als jij. Je hangt in de ruimte en trekt aan het voorwerp. Het voorwerp komt dan even hard naar jou toe als dat jij naar het voorwerp gaat.

Zet nu het voorwerp op de vloer. Is de wrijvingskracht tussen jou en de vloer groter dan de wrijvingskracht tussen voorwerp en vloer, dan komt het voorwerp naar jou toe als je eraan trekt. Is de wrijvingskracht onder het voorwerp groter dan de wrijvingskracht onder jou, dan trek je jezelf naar het voorwerp toe. En is de wrijvingskracht precies even groot, dan ga jij weer even hard naar het voorwerp toe als dat het voorwerp naar jou toe komt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer