Joodadditiegetal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Joodadditiegetal

Hallo,

Ik ben aan het leren voor een PW en heb hier een eerder gemaakt proefwerk liggen.

Maar ik weet de volgende opdrachten niet, kan iemand mij helpen?

Opdracht:

Het Joodadditiegetal van een olie wordt gebruikt om aan te geven in welke mate de olie een overzadigd karakter heeft. Bij een bepaling van het joodadditiegetal reageren de dubbele bindingen uit de vetzuren met jood volgens een additiereactie.

a) Geef een reden waarom het joodadditiegetal van een olie bepaald wordt, en niet het joodadditiegetal van een vet. (Ik denk zelf: Omdat olie bij kamertemperatuur vloeibaar is.)

De dubbele binding in de koolstofketen van een vetzur kan weergegeven als volgt:

-CH=CH-

b) Schrijf van de additie van een molecuul jood aan deze dubbele binding de reactievergelijking op. Vermeld geen toestanden.

Het joodadditiegetal is gedefinieerd als het aantal gram jood dat reageert met 1,00g olie. Zonnebloemolie bestaat uitsluitend uit glyceryltriesters (glycerol met daaraan 3 vetzuurmoleculen). Marco bepaalt van zonnebloemolie het joodadditiegetal. Hij neemt 2,50g zonnebloemolie en voegt daaran toe 20,0 mmol jood. Vervolgens bepaalt hij hij dat er na de reactie 2,90 mmol jood over is.

c) Bereken het joodadditiegetal van de zonnebloemolie.

Dit was hem.

Alvast bedankt!

Mvg,

Rick

Berichten: 1

Re: Joodadditiegetal

Hee, toevallig doe ik daar mijn PO over (zit in 5havo).

Ik kwam je topic tegen toen ik informatie aan het zoeken was ;)

Hij is nog niet helemaal af, maar als hij af is wil ik hem graag aan je geven!

Ik weet alleen niet echt hoe, via de mail misschien?

Maar die vragen die jij stelt, beantwoord ik precies zo in mijn PO. Alleen in mijn geval gaat het om olijfolie. Maar aan de hand van de berekeningen die ik heb kun jij er zelf ook wel uitkomen?

x

Reageer